آزمایش هلیکوباکتر پیلوری برای بررسی وجود باکتری خاصی به نام هیلکوباکتر می‌باشد. این باکتری عامل اصلی ورم معده ، گاستریت ، آدنوکارسینوم و لنفوم سلول‌های MALT می‌باشد. اگر این باکتری در بدن وجود داشته باشد غشاء معده توسط آن‌ها مورد تهاجم قرار می‌گیرد. وقتی غشاء معده آسیب ببیند باعث به وجود آمدن زخم معده می‌شود. زخم معده سبب خونریزی وعفونت دستگاه گوارشی می‌شود.

آزمایش هلیکوباکتر چیست؟

هلیکوباکتر در حقیقت یک تست غربالگری جهت شناسایی باکتری گوارشی یا اچ پیلوری می‌باشد.

با استفاده از این آزمایش آنتی بادی‌های تولید شده مرتبط با میکروب هلیکوباکتر شناسایی شده و روند درمان مشخص می‌شود.

اچ پیلوری یک پاسیل گرم منفی می‌باشد. این باکتری عامل بیماری‌های معده به حساب می‌آید. با وجود این باکتری احتمال ابتلا به بیماری‌های زیر در فرد می‌باشد:

  • التهاب مری
  • گاستریت مزمن
  • زخم و خونریزی معده
  • زخم اثنی عشر

این باکتری می‌تواند سبب بروز سرطان معده نیز شود و فرد را مستعد بیماری‌های حاد معده می‌کند.

آنتی بادی‌هایی که در این آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشند:

  • H pylori Ab lgA
  • H pylori Ab lgG
  • H pylori Ab lgM

H pylori Ab lgA در آزمایش خون چیست؟ 


این آزمایش هلیکو آنتی بادی ؛ ای ؛ می‌باشد. این آنتی بادی می‌تواند پس از چند هفته بعد از ابتلای فرد به بیماری در بدن تولید شود. خوشبختانه برای طولانی مدت در بدن باقی می‌ماند و در آزمایشات قابل تشخیص می‌باشد. در صورتی که نتیجه آزمایش در بررسی این فاکتور مثبت باشد احتمال دارد بیمار به گاستریت مبتلا باشد. در صورتی که عفونت مجدد در بدن رشد کند این آنتی بادی می‌تواند خیلی سریع‌تر در بدن بوجود آید. در صورتی که نتیجه این تست همراه با تست آنتی بادی جی  مثبت باشد احتمال دارد فرد به زخم معده مبتلا باشد.

H pylori Ab lgM در آزمایش خون چیست؟

در این آزمایش آنتی بادی به نام  lgM مورد بررسی قرار می‌گیرد. با شروع فعالیت این باکتری در بدن سیستم ایمنی واکنش نشان داده و شروع به تولید آنتی بادی می‌کند. این باکتری سلول‌های مخاط معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا بیمارانی که در آن‌ها نتیجه تست این آنتی بادی مثبت می‌باشد معمولا علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • استفراغ
  • خون در مدفوع
  • سیاهی مدفوع و کم خونی

هلیکوباکتر می‌تواند عامل موثری در سرطان معده باشد و خونریزی‌های شدیدی را سبب شود. پس بنابراین با بروزهرگونه ناراحتی‌های جدی در سیستم گوارشی خود به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش H pylori Ab IgG چیست؟ 

بیشتر آنتی بادی‌های هلیکوباکتر پیلوری از نوع کلاس lgG می‌باشند و می‌توانند نشان دهنده التهاب بیشتری باشند. از این آزمایش می‌توان برای تشخیص عفونت در روده کوچک و معده استفاده کرد.

شرایط انجام آزمایش H pylori Ab lgA

انجام این آزمایش نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد. این آزمایش با نمونه خون و مدفوع همراه می‌باشد. برای این تست نیاز به ناشتایی نیست.

شرایط انجام آزمایش H pylori Ab lgM 

برای انجام این آزمایش لازم است 8تا 12 ساعت ناشتا باشید. در مدت زمان ناشتایی نوشیدن آب و مسواک زدن ممانعت ندارد.

شرایط انجام آزمایش H pylori Ab IgG

برای انجام این آزمایش نیز نیاز می‌باشد که بین 8 الی 12 ناشتا باشید. این تست به صورت آزمایش خون گرفته می‌شود و نتیجه آن ممکن است تا 3 روز طول بکشد.

تفسیر آزمایش H pylori Ab lgA

در صورتی که نتیجه این تست منفی باشد. فرد بیمار نبوده و آنتی بادی در بدن بیمار یافت نمی‌شود. برای این فاکتور مقدار عددی نرمال کمتر از 20 U/Ml می‌باشد. سطح بحرانی این آزمایش بالای 30U/Ml می‌باشد.

 مثبت شدن نتیجه این تست می‌تواند بروز گاستریت را نشان دهد.

تفسیر آزمایش H pylori Ab lgM

در تفسیر نتیجه این تست باید گفت که اگر سطح آن کمتر از 10U/Ml باشد وضعیت فرد نرمال می‌باشد و به بیماری دچارنشده‌است. اگر سطح آن بیشتر از 12 U/Ml باشد یعنی نتیجه آزمایش مثبت است. می‌تواند به این دلیل باشد که شخص قبلا به هلیکوباکتر مبتلا بوده است و یا اینکه این مشکل هم چنان در بدنش وجود دارد.

این‌ آنتی بادی ممکن است زودتر از دیگر فاکتورها در بدن قابل تشخیص باشد.

تفسیر آزمایش H pylori Ab IgG

اگر نتیجه این آزمایش کمتر یا مساوی 30 u/ml باشد جواب تست منفی می ‌باشد. در صورتی که میزان این آنتی بادی بیشتر یا مساوی 40U/Mlباشد نتیجه تست مثبت است و به معنای ابتلا به عفونت هلیکوباکتر می‌باشد. عفونت‌هایی که در اثر این آنتی  بادی در بدن ایجاد می‌شوند قابل درمان هستند و جای نگرانی ندارند. این نوع باکتری در سیستم گوارش می‌ماند و اگر برطرف نشود و یا درمان نشود ممکن است خطرساز شود و گاستریت ناشی از آن سبب زخم معده و یا سرطان معده گردد.

علائم عفونت هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ 

به طور کلی هنگامی که فرد به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می شود ممکن است علائم زیر را بروز دهد:

  • درد یا سوزش در شکم
  • درد شکم به خصوص وقتی معده خالی باشد
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • آروغ زدن مکرر
  • نفخ شکم شدید
  • لاغری ناخواسته