افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان را کاهش دهد.

مدت‌هاست که فواید روغن زیتون برای سلامتی تبلیغ می‌شود (روغن زیتون مملو از چربی‌های سالم، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هاست) و عنصری حیاتی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.

 این موضوع طی تحقیقی که توسط محققان دانشگاه هاروارد در دانشکده بهداشت عمومی چان انجام شده و در آن سلامت و رژیم غذایی ۶۰هزار ۵۸۲ زن و ۳۱هزار ۸۰۱ مرد در ایالات‌متحده از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ مورد مطالعه قرار گرفته است، بررسی شده است. طی ۲۸ سال تحقیق افرادی که روزانه بیش از نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کردند ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به همه علل مرگ و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی بودند.

افرادی که روزانه روغن زیتون مصرف می‌کردند، خطر مرگ ناشی از اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را تا ۲۹ درصد کاهش دادند همچنین محققان دریافتند که استفاده از روغن زیتون با خطر مرگ ناشی از سرطان به میزان ۱۷ درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی به میزان  ۱۸ درصد کمتر مرتبط است.

روغن زیتون و بیماری آلزایمر

محققان دریافتند که حتی مقدار کمی از روغن زیتون تاثیر مثبتی بر سلامت دارد و مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون با کاهش ۱۲ درصدی خطر مرگ ناشی از هر علتی مرتبط است.

نتایج تحقیقات نشان داده است که جایگزینی روزانه سه چهارم قاشق غذاخوری روغن زیتون به جای مارگارین، کره، سس مایونز و چربی لبنیات با ۸ تا ۳۴ درصد کاهش خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه علل مرتبط است. با این حال، هنگام مقایسه روغن زیتون با روغن های گیاهی مانند روغن ذرت و روغن کانولا، خطرات کمتری یافت نشد.

روغنی که خطر ابتلا به مرگ آلزایمری را کاهش می‌دهد

میزان مصرف روزانه روغن زیتون

هدف مناسب برای مصرف روزانه روغن زیتون ۳تا۴ قاشق غذاخوری در روز است. این میزان به شما کمک می‌کند تا میزان کره، مایونز و سایر چربی‌های حیوانی مورد استفاده در پخت‌وپز را کاهش دهید.

در حالی که این یافته‌ها، دانش محدود در مورد فواید روغن زیتون را گسترش می‌دهند اما به تحقیقات بیشتری نیاز است و هنوز سوالات بدون جواب زیادی وجود دارد. تحقیقی خاص‌تر با مقایسه افرادی که روغن زیتون مصرف می‌کنند و مصرف نمی‌کنند می‌تواند توضیح علمی برای توانایی روغن زیتون در کاهش خطر مرگ ارائه دهد. همچنین لازم است بدانیم چه نوع روغنی (به‌عنوان مثال روغن زیتون فوق بکر یا روغن زیتون تصفیه شده) ممکن است فواید سلامتی بیشتری داشته باشد.

در این میان، کسانی که به دنبال بهبود سبک زندگی خود هستند می‌توانند روغن زیتون  مصرف کنند اما باید آن را در چارچوب خاص مورد توجه قرار دهند.

ما باید از الگوی غذایی سالمی پیروی کنیم که مملو از مواد غذایی گیاهی ازجمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون یا آجیل و مصرف متوسط ‌پروتئین (تخم مرغ، ماهی، مرغ) است.

هم‌زمان می‌توانیم با کاهش مصرف گوشت فرآوری شده، سایر غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و دسرها خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهیم. سایر عوامل سبک زندگی مانند عدم استعمال دخانیات و فعالیت بدنی نقش مهمی در سلامت ما دارند.