ترومبوز ورید عمقی(DVT) لخته خون است که در یک ورید عمیق یعنی وریدی که روی سطح پوست نباشد، ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند در هر جایی رخ دهد اما بیشتر اوقات در پاها مشاهده شده است.

به نقل از هلث نیوز، در حالی که بدن ما برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد به لخته شدن خون متکی است اما لخته شدن خون می‌تواند خطرناک و منجر به عوارض جدی و تهدیدکننده زندگی شود.

برخی شرایط پزشکی می‌تواند باعث ضخیم و لخته شدن بیش از حد خون شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، لخته‌های خونی که در رگ‌ها تشکیل می‌شود، می‌تواند از هم جدا و به ریه‌ها برود و جریان خون را مسدود کرده و منجر به آمبولی ریه شود. ورید عمقی شامل درد و تورم در ساق پا یا هر ناحیه دارای لخته است. پوست ممکن است قرمز یا تغییر رنگ داده و هنگام لمس گرم احساس شود.

پزشک احتمالا این نوع بیماری را با داروهای رقیق‌کننده خون و سایر داروها درمان خواهد کرد. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی غذاها نیز ممکن است به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کنند.

جالب است بدانید که یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از لخته شدن خون هیدراته ماندن و نوشیدن مقدار زیادی آب است. به این دلیل که نوشیدن آب خون را رقیق می‌کند و می‌تواند منجر به کاهش خطر چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر شود.

برخی از مواد غذایی نیز به کاهش لخته شدن خون کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات تازه، سبزیجات برگدار، روغن زیتون و پروتئین‌های بدون چربی مفید است. میوه‌ها و سبزیجات تازه منبعی غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. مصرف منظم آن می‌تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر لخته شدن خون منجر شود.

ممکن است سبزیجات با روغن زیتون سرو شود. روغن زیتون به دلیل منبع غنی از فنل فعالیت پلاکت‌ها را کاهش و در نتیجه خطر ترومبوز ورید عمقی را کاهش می‌دهد و در نهایت انتخاب پروتئین‌های بدون چربی به جای تکه‌های چرب‌تر گوشت می‌تواند از کلسترول بالا جلوگیری کرده و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.