با افزایش و گسترش ویروس HPV (زگیل تناسلی) درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار شده است. علت بیماری زگیل تناسلی یک ویروس به نام Human Papiloma Virus است که به‌صورت خلاصه به آن HPV گفته می‌شود. لازم به ذکر است تاکنون هیچ درمانی برای این ویروس پیدا نشده است و این ویروس عامل اصلی مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم در خانم‌هاست. از عوارض دیگری که در اثر آلودگی به این ویروس ایجاد می‌شود می‌توان به انواع سرطان‌های دیگر قسمت ناحیه تناسلی و زبان، دهان، حلق، حنجره و … هم در آقایان و هم در خانم‌ها اشاره کرد.

هم آقایان و هم خانم‌ها باید توجه داشته باشند که نبود ضایعات زگیل تناسلی دلیل بر نبودِ این ویروس در ناحیه تناسلی نیست. بنابراین لازم است که جهت تشخیص و پیشگیری از ویروس HPV و سرطان دهانه رحم در خانم‌ها، بهتر است هر چند وقت یکبار آزمایش اچ‌پی‌وی را انجام دهید. این آزمایش را با آزمایش پاپ اسمیر می‌توانید به صورت همزمان انجام دهید.

رابطه جنسی از هر نوع سبب انتقال این بیماری می‌شود. یکی از علل شیوع اکثر سرطان‌های حلق و حنجره در سالهای اخیر، شیوع بیماری زگیل تناسلی است. برای انتقال این ویروس رابطه از نوع دخول لازم نیست بلکه رابطه سطحی در ناحیه تناسلی نیز سبب انتقال این بیماری می‌شود. هر مرد یا زن این حق را دارد که قبل از ازدواج از سالم بودن شریک زندگی آینده خود با انجام آزمایش‌های تخصصی اطمینان حاصل کند.