نوع نمونه‌ی جمع‌آوری شده

بهترین و بی‌خطرترین نمونه‌ی جمع‌آوری شده به منظور تشخیص هپاتیت B، نمونه‌ی خون می‌باشد. نمونه‌ی جمع آوری شده از ورید دست فرد مشکوک به هپاتیت B بوده و لازم است که طی فرآیند نمونه گیری تمامی موارد ایمنی را رعایت کرده تا ناخواسته به HBV مبتلا نشوید. در موارد خاص، پزشکان درخواست نمونه برداری از بافت کبد را می‌دهند که روشی تهاجمی و خطرناک است.

شرایط جمع آوری نمونه

به منظور انجام آزمایشات مربوط به هپاتیت B، نیازی به رعایت ناشتایی نمی‌باشد. با این حال، در زمان نمونه‌برداری از بافت کبد، لازم است که با آمادگی روحی کامل وارد اتاق نمونه برداری شوید تا فرآیند نمونه برداری به خوبی صورت بگیرد.

آزمایشات بیوشیمیایی

در بخش بیوشیمی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، با سنجش میزان آنزیم‌های اختصاصی کبد مانند sGOT و sGPT، می‌توان تا حدودی از وضعیت سلامت کبد با خبر شد. به طور طبیعی، این گروه از آنزیم‌ها، به میزان ناچیزی، در خون حضور دارند و با آسیب کبدی در جریان خون افزایش می‌یابند. توجه داشته باشید که اختصاصیت این دسته از آزمایشات بسیار پایین است؛ اما به کمک آن‌ها می‌توان برخی از موارد مانند هپاتیت B برق‌آسا را سریع‌تر تشخیص داد.

 آزمایشات سرولوژی

در آزمایشات سرولوژی، به دنبال آنتی‌ژن‌های موجود بر روی پوشش، کپسید و هسته‌ی HBV و پادتن‌های ساخته شده علیه آن‌ها، می‌گردیم. شناسایی هر یک از موارد نامبرده شده می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وضعیت فرد مراجعه کننده باشد؛ برای مثال، زمانی که پادتن ساخته شده علیه آنتی‌ژن‌های سطحی یا HBs، مثبت شود؛ می‌توان گفت که فرد نسبت به هپاتیت B مقاوم شده است. در اغلب موارد، مثبت شدن آنتی‌ژن‌های موجود بر روی پوشش ویروس یا HBe می‌تواند نشان دهنده‌ی قدرت انتقال بالا ویروس باشد.

آزمایشات مولکولی

در بخش ژنتیک یا ویروس شناسی، با انجام آزمایشات مولکولی مانند PCR، می‌توان به راحتی از وضعیت فرد مراجعه کننده، مطلع شد. این دسته از آزمایشات، حساسیت بالایی دارند؛ اما گران قیمت هستند. در برخی از موارد خاص مانند هپاتیت مزمن یا بررسی وضعیت بیمار پس از درمان، نیاز است که میزان دقیق ویروس در بدن فرد بیمار گزارش شود. در این مواقع می‌توان به کمک روش Real Time PCR، نتایج کمی برای پزشک متخصص، گزارش کرد.

سونوگرافی کبد

در برخی از موارد پزشکان می‌توانند با استفاده از روشی به نام الاستوگرافی مقطعی، از میزان آسیب کبدی فرد مبتلا به هپاتیت B، با خبر شوند.

بررسی‌های آسیب‌شناسی

در بخش آسیب شناسی آزمایشگاه، با بررسی‌های میکروسکوپی نمونه‌ی بافتی ارسال شده از بیمار، می‌توان گزارشی از وضعیت کبد بیمار، به پزشک متخصص ارائه داد.

منابع:
  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hepatitis-b/diagnosis-treatment/drc-20366821
  2. Murray Medical Microbiology

 

Leave a Reply