بله. واکسن‌های کووید-۱۹ که توسط سازمان‌های غذا و دارو در کشورهای مختلف از جمله ایران تایید شده‌اند، برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کسانی که برای باردار شدن تلاش می‌کنند یا قصد باردار شدن دارند، توصیه می‌شود. کسانی که در این مورد نگرانی دارند می‌توانند با پزشک صحبت کنند تا اطلاعات و توصیه‌های لازم در مورد واکسیناسیون خانم‌های باردار به آن‌ها داده شود.

لطفاً توجه داشته باشید:

  • خانم‌های باردار که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند بیشتر از خانم‌های غیر باردار علائم بیماری را نشان می‌دهند و خطر مرگ برای آن‌ها بیشتر است. بسیاری از خانم‌های باردار که بیماری زمینه‌ای دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • در حال حاضر سویه‌های خطرناک کووید-۱۹، به ویژه سویه دلتا و اومیکرون، در بسیاری از کشورها از جمله ایران در حال افزایش است و ممکن است سویه‌های جدید و خطرناک‌تری نیز ایجاد شوند.
  • میلیون‌ها مادرباردار واکسن دریافت کرده‌اند بدون اینکه واکسن هیچ‌گونه عوارض جدی و یا خطری برایشان ایجاد کرده باشد.

چرا واکسیناسیون خانم‌های باردار اهمیت دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مزایای دریافت واکسن کووید-۱۹ برای افرادی که باردار هستند یا ممکن است در آینده باردار شوند، بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. اطلاعاتی که اخیراً بدست آمده است نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹در ماه آگوست ۲۰۲۱ مربوط به افراد باردار بوده است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ۹۷ درصد از خانم‌های باردار که در بیمارستان بستری شده‌اند- به دلیل زایمان یا بیماری‌های دیگر- و به عفونت SARS-CoV-2 مبتلا بودند، واکسن نزده بودند.

آیا واکسن COVID-19 به نوزاد آسیب می‌رساند؟

خیر. واکسینه شدن در برابر کووید-۱۹ به نوزاد آسیبی نمی‌رساند. جالب است بدانید هیچ واکسنی در تاریخ علم پزشکی به اندازه واکسن‌های COVID-19 مورد مطالعه قرار نگرفته است. میلیون‌ها خانم‌باردار بدون هیچ عارضه خطرناکی واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند.

به‌طورکلی، چند واکسن برای خانم‌های باردار توصیه نمی‎شود. این واکسن‌ها، که به عنوان واکسن‌ ویروس ضعیف شده شناخته می‌شوند، حاوی شکل ضعیف‌شده‌ای از ویروس زنده هستند که می‌توانند افراد را بیمار کنند.

اکثر واکسن‌های COVID-19 واکسن‌های ضعیف شده زنده نیستند و باعث ابتلا به COVID-19 نمی‌شوند. ممکن است به دلیل پاسخ سیستم ایمنی به واکسن علائمی مانند تب، درد و خستگی داشته باشید، اما این عوارض به معنای عفونت COVID-19 نیست.

واکسن‌هایی که بر اساس پروتئین اسپایک ویروس هستند، برای خانم‌های باردار توصیه می‌شوند. زیرا پروتئین اسپایک برای مدت طولانی در بدن باقی نمی‌ماند -حداکثر تا چند روز- اما آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن بر علیه این پروتئین‌ها، از مادر و نوزاد در برابر ابتلا به کووید۱۹ محافظت می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌ها از جفت عبور می‌کنند و نوزاد را بعد از تولد نیز دربرابر کووید۱۹ محافظت می‌کنند.

خانم‌های باردار حداقل ۶ ماه پس از دریافت دوز‌های اولیه باید دوز تقویتی از واکسن را نیز دریافت کنند

حتی اگر قبلاً به COVID-19 مبتلا شده و سپس بهبود یافته‌اید، توصیه می‌شود واکسن COVID-19 را دریافت کنید. این واکسن باعث می‌شود بدن آنتی‌بادی‌های بیشتری نسبت به آنچه پس از ابتلا به کووید۱۹ داشتید را بسازد، در نتیجه شما و نوزاد به مدت طولانی‌تری در برابر ابتلا به کرونا محافظت خواهید شد.

آیا واکسن کووید-۱۹ باعث سقط جنین می‌شود؟

خیر. در خانم‌هایی که واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده‌اند نرخ سقط جنین افزایش پیدا نکرده است. هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که واکسن‌های COVID-19 خطر سقط جنین یا ناباروری را افزایش می‌دهند.

به طور کلی، میزان سقط جنین بیشتر از تعدادی است که اکثر مردم فکر می‌کنند. تخمین زده می‌شود که از هر ۳ بارداری ۱ مورد به سقط جنین ختم می‌شود.

سقط جنین اتفاق ناخوشایندی برای خانواده‌ها است، اما واکسینه شدن برای کووید-۱۹ احتمال سقط جنین را افزایش نمی‌دهد. برعکس، خانم‌هایی که در اوایل بارداری به عفونت شدید COVID-19 مبتلا می‌شوند، در معرض افزایش خطر سقط جنین هستند. پس واکسن نه تنها سقط جنین را افزایش نمی‌دهد بلکه از آن جلوگیری نیز می‌کند.