آیا می‌توانم مشکل کنترل مثانه خود را خودم درمان کنم؟

بسته به نوع بی اختیاری ادراری (UI) شما، پزشک ممکن است اقداماتی را توصیه کند که می‌توانید خودتان برای کنترل علائم خود انجام دهید:

تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید

ممکن است بتوانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی ترشح را کاهش دهید.

برای محدود کردن ادرار شبانه، ممکن است بخواهید نوشیدن مایعات را چند ساعت قبل از خواب متوقف کنید، اما فقط در صورتی که متخصص شما آن را توصیه کند. محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند شکلات، چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار ممکن است به کاهش نشت کمک کند. همچنین باید نوشیدنی‌های الکلی که می‌تواند میزان ادرار را در بدن افزایش دهد محدود کنید.

مقدار ادراری که یک فرد باید تولید کند برای هرکسی بر اساس مقدار مایعی که می‌نوشید، چقدر عرق می‌کنید، چقدر مایعات با تنفس از دست می‌دهید و داروهایی که مصرف می‌کنید، متفاوت است.

فعالیت بدنی داشته باشید

وزن مناسبی داشته باشید

اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، احتمال ابتلا به UI و سایر بیماری‌ها، مانند دیابت، بیشتر است. کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند و اجتناب از افزایش وزن ممکن است از UI جلوگیری کند.

از یبوست اجتناب کنید

سیگار نکشید

اگر سیگار می‌کشید، برای ترک سیگار کمک بگیرید. ترک سیگار در هر سنی برای سلامت مثانه و سلامت کلی شما مفید است. سیگار شانس ابتلا به بی‌اختیاری استرسی را افزایش می‌دهد، زیرا سیگار باعث سرفه مزمن یا طولانی مدت می‌شود. اگر بتوانید سرفه را متوقف کنید، ممکن است رابط کاربری خود را بهبود ببخشید

سیگار کشیدن همچنین باعث بیشتر موارد سرطان مثانه می‌شود.

تمرینات عضلات کف لگن را انجام دهید

عضلات قوی کف لگن بیشتر از عضلات ضعیف در نگه داشتن ادرار موثر است. با انجام تمرینات کگل می‌توانید عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. این تمرینات شامل سفت کردن و شل کردن ماهیچه‌هایی است که جریان ادرار را کنترل می‌کنند. مردان نیز می‌توانند از تمرینات عضلات کف لگن بهره‌مند شوند.

یک متخصص فیزوتراپی آموزش دیده در درمان کف لگن، می‌تواند به شما کمک کند تا با کمک به شما در بهبود قدرت عضلانی مرکزی، بیشترین بهره را از تمرینات کگل ببرید. هسته شما شامل عضلات بالاتنه، به خصوص کمر، عضلات کف لگن و شکم است. این ماهیچه‌ها لگن شما را با ستون فقرات در یک راستا نگه می‌دارند که به وضعیت و تعادل خوب کمک می‌کند. فیزیوتراپ شما می‌تواند به شما نحوه انجام برخی تمرینات را در حین فعالیت‌های روزانه، مانند سوار شدن در ماشین یا نشستن پشت میز نشان دهد.

برای تمرینات کگل به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. با این حال، اگر مطمئن نیستید که آیا تمرینات را به درستی انجام می‌دهید، می‌توانید با استفاده از بیوفیدبک، تحریک الکتریکی یا هر دو، یاد بگیرید که چگونه تمرینات کگل را به درستی انجام دهید. بیوفیدبک از حسگرهای ویژه‌ای برای اندازه‌گیری انقباضات ماهیچه‌ای استفاده می‌کند که ادرار را کنترل می‌کند.