اگر آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدن شما به چیزی واکنش نشان می‌دهد که اکثر افراد دیگر را آزار نمی دهد. افراد مبتلا به آلرژی فصلی (که تب یونجه یا رینیت آلرژیک نیز نامیده می‌شود) به گرده گیاهان واکنش نشان می‌دهند. علائم ممکن است شامل عطسه، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی و خارش در چشم، بینی، دهان و گلو باشد.

آنچه علم می‌گوید

رویکردهای مکمل را می‌توان بر اساس ورودی درمانی اولیه آنها (نحوه دریافت یا ارائه درمان) طبقه‌بندی کرد که عبارتند از:

  • تغذیه (به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی خاص، مکمل‌های غذایی، گیاهان، پروبیوتیک‌ها، و درمان‌های مبتنی بر میکروبی).
  • روانشناختی (به عنوان مثال، مدیتیشن، هیپنوتیزم، موسیقی درمانی، درمان‌های آرامش بخش)
  • فیزیکی (به عنوان مثال، طب سوزنی، ماساژ، دستکاری ستون فقرات)
  • ترکیباتی مانند روانشناختی و فیزیکی (مانند یوگا، تای چی، رقص درمانی، برخی از اشکال هنر درمانی)
  • روانی و تغذیه ای (مثلاً غذا خوردن آگاهانه).

بسیاری از رویکردهای سلامت مکمل برای رینیت آلرژیک مورد مطالعه قرار گرفته است. شواهدی وجود دارد که چند مورد ممکن است مفید باشند.

رویکردهای تغذیه‌ای

یک ارزیابی در سال 2007 از شش مطالعه روی گیاه باتربور برای رینیت آلرژیک، که در مجموع 720 شرکت‌کننده در آن شرکت داشتند، نشان داد که باتربور ممکن است مفید باشد.

محققان در حال بررسی پروبیوتیک‌ها (میکروارگانیسم‌های زنده که ممکن است مزایای سلامتی داشته باشند) برای بیماری‌های سیستم ایمنی، از جمله آلرژی‌ها، بوده‌اند. اگرچه برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند، شواهد کلی در مورد پروبیوتیک‌ها و رینیت آلرژیک متناقض است. این امکان وجود دارد که برخی از انواع پروبیوتیک‌ها مفید باشند، اما برخی دیگر مفید نیستند.

تصور می‌شود که خوردن عسل ممکن است به کاهش آلرژی به گرده کمک کند زیرا عسل حاوی مقادیر کمی گرده است و ممکن است به افراد کمک کند تا نسبت به آن تحمل کنند. احتمال دیگر این است که عسل می‌تواند به عنوان یک آنتی هیستامین یا عامل ضد التهاب عمل کند. تنها چند مطالعه اثرات عسل را در افراد مبتلا به آلرژی فصلی بررسی کرده‌اند و نتایج آنها متناقض بوده است.

عوارض و خطرات

مهمترین منبع آبی است که با دستگاه‌های شستشوی بینی استفاده می‌شود، طبق گفته FDA، آب لوله کشی که به روش‌های خاصی فیلتر، تصفیه یا پردازش نشده باشد، برای استفاده به عنوان شستشوی بینی ایمن نیست. آب استریل بی‌خطر است. محصولات شستشوی بینی بدون نسخه که حاوی سالین استریل (آب نمک) هستند در دسترس هستند.

برخی از آب لوله کشی حاوی سطوح پایینی از ارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها و تک یاخته‌ها از جمله آمیب است که ممکن است بلعیدن آنها بی‌خطر باشد زیرا اسید معده آنها را می‌کشد. اما این ارگانیسم‌ها می‌توانند در مجاری بینی زنده بمانند و باعث عفونت‌های بالقوه جدی شوند.

طب سوزنی زمانی که توسط یک پزشک باتجربه با استفاده از سوزن‌های استریل انجام شود به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود. انجام نادرست طب سوزنی می‌تواند عوارض جانبی بالقوه جدی ایجاد کند.

در افراد سالم، پروبیوتیک‌ها معمولاً در صورت وجود فقط عوارض جانبی جزئی دارند. با این حال، در افرادی که مشکلات سلامت زمینه‌ای دارند (به عنوان مثال، سیستم ایمنی ضعیف)، گاهی اوقات عوارض جدی مانند عفونت گزارش شده است.

در مورد استفاده از گیاهان یا محصولات زنبور عسل برای هر منظوری محتاط باشید. برخی از گیاهان مانند بابونه و اکیناسه ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک در افرادی شود که به گیاهان مرتبط حساسیت دارند. همچنین، افراد مبتلا به آلرژی به گرده ممکن است واکنش‌های آلرژیک به محصولات زنبور عسل مانند گرده زنبور عسل، عسل، ژل رویال و بره موم (یک درزگیر کندو ساخته شده توسط زنبورها از رزین های گیاهی) داشته باشند. کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند.

با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد بهترین راه برای مدیریت آلرژی های فصلی خود صحبت کنید، به خصوص اگر در حال بررسی یا استفاده از مکمل‌های غذایی هستید. توجه داشته باشید که برخی از مکمل‌ها ممکن است با داروها یا مکمل‌های دیگر تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی خود را داشته باشند. به خاطر داشته باشید که بیشتر مکمل های غذایی روی زنان باردار، مادران شیرده یا کودکان آزمایش نشده اند.