آیا می‌خواهید راز زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر را بدانید؟ دانشمندان راه‌هایی برای افزایش طول عمر کرم‌ها، موش ها و حتی میمون‌ها پیدا کرده‌اند. کار آن‌ها سرنخ‌های جدید هیجان انگیزی را در مورد زیست شناسی پیری نشان داده است. اما شواهد محکم هنوز نشان می‌دهد که بهترین راه برای افزایش شانس زندگی طولانی و فعال، پیروی از توصیه‌هایی است که احتمالاً از والدین خود شنیده‌اید: خوب غذا بخورید، به طور منظم ورزش کنید، زیاد بخوابید و از عادت‌های بد دوری کنید.

افرادی که امروزه در ایالات متحده متولد می‌شوند می‌توانند انتظار داشته باشند که میانگین سنی حدود 79 سال داشته باشند. یک قرن پیش، امید به زندگی نزدیک به 54 سال بود. دکتر ماری برنارد می‌گوید: «ما در طول قرن گذشته افزایش قابل توجهی در طول عمر داشته ایم.»  معاون مؤسسه ملی پیری NIH می‌گوید: «حالا اگر به 65 سالگی برسید، احتمال اینکه به 85 سالگی برسید بسیار زیاد است. و اگر به 85 برسید، احتمال اینکه به 92 برسید بسیار زیاد است. بنابراین مردم طولانی‌تر زندگی می‌کنند، و این در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.»

امروزه افراد مسن تر نیز از سلامت بیشتری برخوردار هستند. تحقیقات نشان داده‌است که رفتارهای سالم می‌تواند به شما کمک کند تا دهه 60، 70 و بعد از آن فعال و سالم بمانید. در واقع، یک مطالعه طولانی‌مدت روی ادونتیست‌های روز هفتم – یک گروه مذهبی با سبک زندگی به طور کلی سالم – نشان می‌دهد که آنها تا سنین پیری سالم‌تر می‌مانند. امید به زندگی آنها تقریباً 10 سال بیشتر از اکثر آمریکایی‌ها است. رفتارهای افزایش سن ادونتیست ها شامل ورزش منظم، رژیم گیاهخواری، پرهیز از تنباکو و الکل و حفظ وزن سالم است.

دکتر لوئیجی فروچی، متخصص سالمندان NIH که بر تحقیقات در مورد پیری و سلامت نظارت دارد می‌گوید: «اگر بخواهم رفتارها را از نظر اولویت رتبه‌بندی کنم، می‌توانم بگویم که ورزش مهم‌ترین عامل مرتبط با زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر است. «ورزش به ویژه برای افزایش امید به زندگی فعال، یعنی زندگی بدون بیماری و بدون ناتوانی جسمی و ذهنی مهم است.»

تغییرات طبیعی در بدن با افزایش سن می تواند منجر به از دست دادن تدریجی عضلات، کاهش انرژی و درد مفاصل شود. این تغییرات ممکن است وسوسه انگیز باشد که کمتر حرکت کنید و بیشتر بنشینید. اما انجام این کار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری، ناتوانی و حتی مرگ را افزایش دهد. همکاری با پزشک برای یافتن انواع فعالیت‌های بدنی که می‌تواند به شما در حفظ سلامت و تحرک کمک کند، مهم است.

حتی افراد مسن ضعیف نیز می‌توانند از فعالیت بدنی منظم بهره‌مند شوند. یک مطالعه با بودجه NIH شامل بیش از 600 بزرگسال 70 تا 89 ساله بود که در معرض خطر ناتوانی بودند. آنها به طور تصادفی در یک برنامه ورزشی متوسط یا یک گروه مقایسه بدون تمرین ساختاریافته قرار گرفتند. گروه تمرینی به تدریج تا 150دقیقه فعالیت هفتگی انجام دادند. این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی سریع، تمرینات قدرتی و تعادلی و تمرینات انعطاف پذیری بود.

برنارد توضیح می‌دهد: «پس از بیش از 2 سال، گروه فعالیت بدنی ناتوانی کمتری داشتند و اگر معلول می‌شدند، برای مدت کوتاه‌تری نسبت به گروه مقایسه ناتوان می‌شدند». ترکیبی از انواع مختلف ورزش شامل هوازی، تمرینات قدرتی و تعادلی، و انعطاف‌پذیری  برای پیری سالم مهم است.

یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای افزایش شانس زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، کاهش وزن اضافی است. فروچی می‌گوید: «چاق بودن – با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از 30 – یک عامل خطر برای مرگ زودهنگام است و امید به زندگی فعال شما را کوتاه می‌کند. BMI تخمینی از چربی بدن شما بر اساس وزن و قد شما است. از ماشین حساب BMI NIH برای تعیین BMI خود استفاده کنید و در مورد رسیدن به وزن مناسب با پزشک مشورت کنید.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که انواع خاصی از تغییرات رژیم غذایی – مانند رژیم های غذایی بسیار کم کالری – می‌تواند منجر به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر شود. این مطالعات سرنخ‌هایی از فرآیندهای بیولوژیکی که پیری سالم را تحت تأثیر قرار می‌دهند ارائه می‌دهد. اما تا به امروز، رژیم‌های غذایی با کالری محدود و سایر تغییرات رژیم غذایی نتایج متفاوتی در افزایش عمر سالم افراد داشته است.

سیگار نکشیدن مسیر دیگری برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر است. «شکی نیست که سیگار کشیدن عادتی است که ترک کردن آن سخت است. اما داده ها نشان می‌دهد که از لحظه‌ای که سیگار را ترک می‌کنید، فوایدی برای سلامتی شما وجود دارد. برنارد می‌گوید، بنابراین انجام این تلاش ارزشمند است.

ممکن است فکرکنید برای زندگی طولانی‌تر به ژن‌های خوب نیاز دارید. دکتر توماس پرلز، متخصص سالخوردگی و مدیر مطالعه صدساله نیوانگلند در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، می‌گوید ژن‌ها برای اکثر ما تنها بخشی از معادله هستند. پرلز می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که ژن ها کمتر از یک سوم شانس شما برای زنده ماندن تا سن 85 سالگی را تشکیل می‌دهند. اکثریت بزرگی از تغییرات در سن ما به دلیل رفتارهای سلامتی ما است. اگر سبک زندگی سالمی داشته باشیم ژن‌های ما می‌توانند بیشتر ما را به سن 90 سالگی نزدیک کنند.»

تأثیر ژن‌ها برای افرادی که تا سنین بالاتر از 95 سال زندگی می‌کنند قوی‌تر است. عوامل اجتماعی که پیری سالم را ترویج می‌کنند.

پرلز می‌گوید: «به نظر می‌رسد هیچ ژنی وجود ندارد که تأثیری قوی بر توانایی رسیدن به سنین بالاتر بگذارد. درعوض، این اثرات ترکیبی احتمالاً صدها ژن است که هر کدام به تنهایی اثرات ضعیفی دارند، اما داشتن ترکیب مناسب می‌تواند به تأثیر بسیار قوی منجر شود.

کلید پیری سالم، درگیر شدن کامل در زندگی است، از نظر ذهنی، جسمی و اجتماعی. برنارد می‌گوید: «گذر به سال‌های بالاتر به معنای نشستن روی صندلی گهواره‌ای و اجازه دادن به رسیدن روزهای بعدی نیست. سالمندان تجربیات، سرمایه فکری و مشارکت عاطفی منحصر به فردی دارند که می‌تواند با نسل‌های جوان به اشتراک گذاشته شود. این تعامل حقیقتا برای کمک به جامعه ما برای حرکت رو به جلو کلیدی است.

منبع : سایت https://www.nih.gov/