برای کسانی که شیردهی به نوزادشان را انتخاب می‌کنند، مزایای زیادی هم برای مادر و هم برای نوزاد وجود دارد.

فواید شیردهی برای نوزاد

1-شیر مادر حاوی ایمنی زنده است. هنگامی که کودک شیر مادر را مصرف می‌کند، مصونیت فوری و مادام العمر دریافت می‌کند.

2-شیر مادر مواد مغذی خاصی را فراهم می‌کند که نیازهای کودک شما را برآورده می‌کند. بسیار شگفت انگیز است: عرضه شیر شما بر اساس تقاضای کودکتان تغییر می‌کند. نوزاد شما آنچه را که از بدن شما نیاز دارد به شما اطلاع می‌دهد و بدن شما کیفیت و کمیت شیر را برای برآورده کردن این نیازها تولید می‌کند.

3-تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را در کودک شما کاهش دهد. در حالی که آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که مادران حداقل یک سال کودکان را با شیر خودشان تغذیه کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که شیردهی به مدت دو ماه خطر SIDS را به نصف کاهش می‌دهد.

4-تغذیه با شیر مادر به نوزادان این امکان را می‌دهد که در دوران بارداری احساس «بودن در خانه» کنند. شنیدن ضربان قلب و احساس گرمای پوست شما به انتقال او از دنیای درون به دنیای بیرون کمک می‌کند.

5-دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، یک اسید چرب غیر اشباع که در شیر مادر یافت می‌شود، به رشد مناسب مغز کمک می‌کند.

6-تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را در کودک کاهش دهد.

7-تغذیه با شیر مادر می‌تواند احتمال ابتلای کودک شما به آلرژی را کاهش دهد.

8-تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در کودک شما کاهش دهد، زیرا شیر مادر حاوی قند مصنوعی نیست.

فواید شیردهی برای مادر

شیردهی همچنین می تواند برای مادر مفید باشد؛

1-کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

2-کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

3-کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

4-تولید اکسی توسین که به انقباض رحم به اندازه قبل از بارداری کمک می‌کند

5-سوزاندن کالری و استفاده از ذخایر چربی مادر برای شیر مادر

6-کاهش احتمال ابتلای او به افسردگی پس از زایمان، زیرا شیردهی به جای کاهش ناگهانی هورمون های بارداری به آرامی کاهش می‌یابد.

7-صرفه جویی در پول، زیرا شیردهی رایگان است!

چرا شیردهی می تواند چالش برانگیز باشد؟

شیردهی همیشه آسان نیست. ممکن است برای مادران جدید و نوزادان، یادگیری این مهارت زمان‌بر باشد و گاهی اوقات مشکل‌ساز باشد. شما بعد از زایمان خسته شده‌اید و درد می‌کشید و کودک شما احتمالاً در چند هفته اول می‌خواهد چندین بار در شب و نیمه‌های شب غذا بخورد. او در طی دو هفته اول به تغذیه‌های کوچک و مکرر نیاز دارد. در واقع، یک نوزاد معمولی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، در یک دوره 24 ساعته، 8 تا 12 بار غذا می‌خورد. ممکن است احساس کنید که کودک شما شیر کافی دریافت نمی‌کند، اما یک مشاور شیردهی می‌تواند ابزارهایی را در اختیار شما قرار دهد تا تشخیص دهید کودک شما چقدر خوب تغذیه می‌کند. ممکن است فکر کنید که شیر کافی تولید نمی‌کنید اما این کار را خواهید کرد. مهم است که شیردهی را با شیر خشک تکمیل نکنید. توصیه می‌شود در چهار تا شش هفته اول از بطری، پستانک یا پمپ استفاده نکنند، زیرا این مداخلات روند عرضه و تقاضا را مختل می‌کند.

اگر به نوزادم شیر ندهم چه؟

همه ما حق انتخاب‌های فردی خود را داریم. یک زن ممکن است تصمیم بگیرد که شیر ندهد یا به دلیل بیماری، مصرف دارو، جراحی سینه یا دلایل شخصی دیگر قادر به شیردهی نباشد. شیردهی یک انتخاب شخصی است. اگر قادر به شیر دادن نیستید یا ترجیح می‌دهید که شیر ندهید، بدن شما همچنان شیر تولید می‌کند، اما باید به سرعت خشک شود. یک مشاور شیردهی می تواند به شما در درک این روند کمک کند.

اگر تصمیم گرفته اید که شیردهی برای شما و خانواده شما مناسب است، یک مشاور شیردهی خبره می تواند راهنمایی و پشتیبانی بالینی مورد نیاز شما را ارائه دهد.

هر مقدار شیردهی مفید است. صبور باشید و در صورت نیاز کمک بخواهید.