سردرد تنشی و میگرن: تفاوت چیست؟

سردردهای تنشی – رایج ترین نوع سردرد – ناشی از سفت شدن عضلات شانه، گردن، پوست سر و فک است. آنها ممکن است با استرس، افسردگی یا اضطراب مرتبط باشند و ممکن است در افرادی که بیش از حد کار می کنند، خیلی کم می خوابند، وعده های غذایی خود را از دست می دهند یا نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند، بیشتر رخ دهد.

سردردهای میگرنی – که حدود 12 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد – شامل درد ضربان دار متوسط ​​تا شدید، اغلب در یک طرف سر است. در طول میگرن، افراد به نور و صدا حساس هستند و ممکن است حالت تهوع داشته باشند. برخی از افراد قبل از میگرن دچار اختلالات بینایی می شوند – مانند دیدن خطوط زیگزاگ یا چشمک زن یا از دست دادن موقت بینایی خود. اضطراب، استرس، کمبود غذا یا خواب، قرار گرفتن در معرض نور یا تغییرات هورمونی (در زنان) می تواند باعث میگرن شود. ژن هایی که فعالیت برخی از سلول های مغز را کنترل می کنند ممکن است در ایجاد میگرن نقش داشته باشند.

آنچه علم در مورد رویکردهای بهداشتی مکمل برای سردرد می گوید

تحقیقات نتایج امیدوارکننده ای را برای برخی از رویکردهای سلامت مکمل برای سردرد تنشی یا میگرن به دست آورده است. برای سایر رویکردها، شواهد اثربخشی محدود یا متناقض است.

رویکردهای روانی و فیزیکی

رویکردهای روانشناختی و فیزیکی که برای سردرد مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از: طب سوزنی، بیوفیدبک، ماساژ، تکنیک های آرام سازی، دستکاری ستون فقرات و تای چی.

طب سوزنی

طب سوزنی تکنیکی است که در آن پزشکان نقاط خاصی از بدن را تحریک می کنند که اغلب با وارد کردن سوزن های نازک از طریق پوست انجام می شود.

مطالعات زیادی در مورد طب سوزنی برای سردرد انجام شده است. نتایج ترکیبی از این مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است به تسکین سردرد کمک کند، اما بیشتر مزایای آن ممکن است به دلیل اثرات غیر اختصاصی از جمله انتظارات، باورها و پاسخ های دارونما باشد تا اثرات خاص سوزن زدن.

طب سوزنی زمانی که توسط یک پزشک باتجربه با استفاده از سوزن های استریل انجام شود به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود. انجام نادرست طب سوزنی می تواند عوارض جانبی بالقوه جدی ایجاد کند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک عملکردهای بدن را اندازه گیری می کند و اطلاعاتی در مورد آنها به شما می دهد تا بتوانید از آن عملکردها بیشتر آگاه شوید و کنترل آنها را یاد بگیرید. برای مثال، یک دستگاه بیوفیدبک ممکن است اندازه گیری تنش عضلانی را به شما نشان دهد. با مشاهده این که چگونه این اندازه‌ها تغییر می‌کنند، می‌توانید از زمانی که عضلاتتان منقبض هستند آگاه‌تر شوید و یاد بگیرید که آنها را شل کنید.

چندین نوع بیوفیدبک برای سردرد مورد مطالعه قرار گرفته است، از جمله تکنیک هایی که به افراد کمک می کند تا آرام شوند و تکنیک های خاص تری که بر تغییراتی که در طول سردرد رخ می دهد تمرکز می کنند.

سردردهای تنشی

 بسیاری از مطالعات بیوفیدبک را برای سردردهای تنشی آزمایش کرده‌اند، و چندین ارزیابی از این تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بیوفیدبک ممکن است مفید باشد. با این حال، ارزیابی که فقط شامل مطالعات با بالاترین کیفیت بود، به این نتیجه رسید که شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا بیوفیدبک برای سردردهای تنشی مفید است یا خیر وجود دارد.

میگرن

 مطالعات کاهش فراوانی میگرن را در افرادی که از بیوفیدبک استفاده می کردند نشان داده است. با این حال، مشخص نیست که آیا بیوفیدبک بهتر از دارونما برای میگرن است یا خیر.

بیوفیدبک عموماً عوارض جانبی مضری ندارد.

منابع

سایت:www.nccih.nih.gov