استرس طولانی مدت یا مزمن افراد را در معرض خطر انواع مشکلات سلامتی قرار می‌دهد. این‌ها می‌تواند شامل افسردگی و اضطراب و همچنین مشکلات گوارشی و خواب باشد. استرس مزمن نیز مدت‌هاست با ریزش مو مرتبط بوده است، اما دلایل آن به خوبی شناخته‌نشده‌است.

رشد مو شامل سه مرحله است. در رشد (آناژن)، رشته‌های مو به پوست فشار می‌آورند. در دژنراسیون (کاتاژن)، رشد مو متوقف می‌شود و فولیکول در پایه رشته کوچک می‌شود. در حالت استراحت (تلوژن)، مو می‌ریزد و این روند می‌تواند دوباره شروع شود. مو یکی از معدود بافت‌هایی است که پستانداران می‌توانند در طول زندگی خود آن را بازسازی کنند.

چرخه رشد مو توسط سلول‌های بنیادی که در فولیکول مو قرار دارند هدایت می‌شود. در طول رشد، سلول‌های بنیادی تقسیم می‌شوند و به سلول‌های جدیدی تبدیل می‌شوند که مو را بازسازی می‌کنند. در دوره استراحت، سلول‌های بنیادی غیر فعال هستند. تا به حال، محققان دقیقاً تعیین نکرده بودند که استرس مزمن چگونه سلول‌های بنیادی فولیکول مو را مختل می‌کند.

تیمی به سرپرستی دکتر یا چیه هسو از دانشگاه هاروارد مکانیسم‌های زمینه‌ای که استرس و ریزش مو را به هم مرتبط می‌کنند را مورد مطالعه قرار دادند. این مطالعه تا حدی توسط مؤسسه ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی- عضلانی و پوست (NIAMS) حمایت شد. نتایج در 4 مارس 2021 در Nature ظاهر شد.

محققان با آزمایش نقش غدد فوق کلیوی که هورمون‌های استرس کلیدی – کورتیکوسترون در جوندگان و کورتیزول در انسان – را تولید می‌کنند، شروع کردند. برداشتن غدد فوق کلیوی از موش منجر به چرخه‌های سریع رشد مجدد مو شد. با افزایش سن این موش‌ها، بازسازی فولیکول مو کند نشد، مانند موش‌های کنترل. در عوض، سلول‌های بنیادی فولیکول مو وارد فاز رشد و بازسازی فولیکول‌های مو در طول عمر حیوانات شدند. این تیم توانست با تغذیه موش ها با کورتیکوسترون چرخه طبیعی مو را بازیابی کند.

قرار دادن موش‌ها در معرض استرس خفیف در طول چندین هفته باعث افزایش سطح کورتیکوسترون و کاهش رشد مو شد. فولیکول‌های مو در مرحله استراحت طولانی باقی ماندند. این یافته‌ها با هم از نقش کورتیکوسترون در مهار رشد مجدد مو پشتیبانی می‌کند.

سپس دانشمندان چگونگی تأثیر کورتیکوسترون بر سلول‌های بنیادی فولیکول مو را بررسی کردند. آنها دریافتند که هورمون استرس مستقیماً سلول‌های بنیادی را تنظیم نمی‌کند. آنها با حذف گیرنده کورتیکوسترون از سلول‌های مختلف، مشخص کردند که این هورمون روی دسته‌ای از سلول‌های زیر فولیکول مو به نام پاپیلای پوستی عمل می‌کند.

مطالعات بیشتر نشان داد که کورتیکوسترون از ترشح GAS6 در پاپیلای پوستی جلوگیری می‌کند، مولکولی که آنها نشان دادند می‌تواند سلول‌های بنیادی فولیکول مو را فعال کند. انتقال GAS6 به پوست باعث ترمیم رشد مو در موش‌هایی شد که با کورتیکوسترون تغذیه شده بودند یا تحت استرس مزمن قرار داشتند.

سال گذشته، یافته‌های تیم Hsu درک چگونگی ایجاد استرس باعث سفید شدن موها شد. این نتایج یک مسیر کلیدی در ریزش مو ناشی از استرس مزمن را نشان می‌دهد. این یافته‌ها همچنین ممکن است به بینش‌های بیشتری در مورد اینکه چگونه استرس بر بازسازی بافت در سایر قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد منجر شود.

دکتر Sekyu Choi از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: “در آینده، مسیر Gas6 می‌تواند به دلیل پتانسیل آن در فعال‌سازی سلول‌های بنیادی برای تقویت رشد مو مورد استفاده قرار گیرد.” با این حال، برای درک اینکه آیا مکانیسم مشابهی در افراد کار می‌کند یا خیر، به مطالعه بیشتری نیاز است.