سوال پرسیدن کلید ارتباط خوب با پزشک است. اگر سؤالی نپرسید، او ممکن است فرض کند که شما از قبل پاسخ را می‌دانید یا اطلاعات بیشتری نمی‌خواهید. منتظر نمانید تا پزشک سؤال یا موضوع خاصی را مطرح کند. او ممکن است نداند که برای شما مهم است. فعال باشید. هنگامی که معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید (مانند آنوریسم، فشار خون یا انفارکتوس) یا زمانی که دستورالعمل‌ها واضح نیستند (مثلاً آیا مصرف دارو همراه با غذا به معنای قبل، حین یا بعد از غذا است؟) سؤال کنید.

با آزمایشات پزشکی آشنا شوید

گاهی اوقات، پزشکان نیاز به انجام آزمایش خون، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سایر روش‌ها دارند تا بفهمند شما چه مشکلی دارید یا درباره وضعیت پزشکی شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. برخی از تست‌ها مانند تست پاپ اسمیر، ماموگرافی، تست گلوکوم و غربالگری سرطان پروستات و کولورکتال به طور منظم برای بررسی مشکلات پزشکی پنهان انجام می‌شوند.

قبل از انجام آزمایش پزشکی، از پزشک خود بخواهید توضیح دهد که چرا انجام آن آزمایش مهم است، چه چیزی را نشان می‌دهد و هزینه آن چقدر است. بپرسید برای آمادگی برای آزمایش چه کارهایی باید انجام دهید. برای مثال، ممکن است لازم باشد معده خالی داشته باشید، یا ممکن است مجبور شوید نمونه ادرار ارائه دهید. بپرسید که چگونه نتایج آزمایش به شما اطلاع داده می‌شود و چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه آن‌ها به دست شما برسند.

سوالاتی که باید قبل از آزمایش پزشکی از پزشک خود بپرسید

  • چرا آزمایش انجام می‌شود؟
  • آزمون شامل چه مراحلی است؟ چگونه باید آماده شوم؟
  • آیا خطرات یا عوارض جانبی وجود دارد؟
  • چگونه به نتایج آن پی خواهم برد؟ چه مدت طول می‌کشد تا نتایج به دست آید؟
  • بعد از آزمایش چه اطلاعاتی خواهیم داشت؟

وقتی نتایج آماده شد، مطمئن شوید که پزشک به شما می‌گوید آنها چیستند و منظور آنها را توضیح می‌دهد. ممکن است از پزشک خود یک نسخه کتبی از نتایج آزمایش بخواهید. اگر آزمایش توسط یک متخصص انجام می‌شود، بخواهید نتایج را برای پزشک اصلی شما ارسال کند.

در مورد تشخیص خود و آنچه انتظار دارید بحث کنید

تشخیص پزشک، بیماری یا مشکل فیزیکی شما را مشخص می‌کند. پزشک بر اساس علائمی که شما تجربه می‌کنید و نتایج معاینه فیزیکی، کارهای آزمایشگاهی و سایر آزمایش‌ها وضعیت شما را مشخص می‌کند.

اگر وضعیت پزشکی خود را درک کنید، می‌توانید به تصمیم‌گیری بهتر در مورد درمان کمک کنید. اگر می‌دانید چه انتظاری دارید، ممکن است مقابله با این وضعیت برای شما آسان‌تر باشد.

از پزشک بخواهید که نام بیماری را به شما بگوید و توضیح دهد که چرا فکر می‌کند شما به آن مبتلا هستید. بپرسید که چگونه ممکن است روی شما تأثیر بگذارد و چه مدت ممکن است طول بکشد. برخی از مشکلات پزشکی هرگز به طور کامل از بین نمی‌روند، نمی‌توان آن‌ها را درمان کرد، بلکه می‌توان مدیریت‌شان کرد.

سوالاتی که باید از پزشک در مورد تشخیص خود بپرسید

  • چه چیزی ممکن است باعث این وضعیت شده باشد؟ آیا این وضعیت دائمی خواهد بود؟
  • این وضعیت چگونه درمان یا مدیریت می‌شود؟ اثرات بلندمدت آن بر زندگی من چه خواهد بود؟
  • چگونه می‌توانم در مورد وضعیت خود بیشتر بدانم؟

با داروهای خود آشنا شوید

پزشک شما ممکن است دارویی برای شرایط شما تجویز کند. مطمئن شوید که نام دارو را می‌دانید و دلیل تجویز آن را متوجه شده‌اید. از پزشک بخواهید که بنویسد چند بار و برای چه مدت باید آن را مصرف کنید.

در مورد هر دستورالعمل خاص دیگری یادداشت کنید. اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که پزشکتان می‌داند که چه هستند، تا بتواند از تداخلات دارویی مضر جلوگیری کند. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه، با مطب پزشک خود مشورت کنید.

اگر به نظر می‌رسد داروی شما کار نمی‌کند یا مشکلی ایجاد می‌کند، به پزشک اطلاع دهید. اگر می‌خواهید مصرف داروی خود را قطع کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است برای شما مفید باشد که نموداری از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید و زمان مصرف آنها را تهیه کنید. کاربرگ داروها را دانلود و چاپ کنید.