بیماری شریانی محیطی، PAD نیز نامیده می‌شود. PAD در اثر تصلب شرایین یا تجمع پلاک ایجاد می‌شود که جریان خون را در شریان‌های محیطی کاهش می‌دهد – رگ‌های خونی که خون را از قلب به سایر قسمت‌های بدن می‌برند. این بخش بر رایج‌ترین نوع PAD به نام “PAD اندام تحتانی” تمرکز دارد که جریان خون را در پاها و پاها کاهش می‌دهد.

اگر درد یا ضعف عضلانی دارید که با فعالیت بدنی مانند راه رفتن شروع می‌شود و در عرض چند دقیقه پس از استراحت متوقف می‌شود، ممکن است PAD اندام تحتانی داشته باشید. از هر 4 نفری که PAD دارند 1 نفر این علائم را تجربه می‌کنند. اما ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید یا اصلاً علائمی نداشته باشید. اگر سیگار می‌کشید یا فشار خون بالا یا سایر عوامل خطر برای PAD دارید، حتی بدون علائم، از پزشک خود در مورد انجام آزمایش بپرسید. توجه به این نکته مهم است که اگر PAD اندام تحتانی دارید، ممکن است پلاک در شریان‌های دیگری که منتهی به قلب و مغز شما می‌شوند و از آن خارج می‌شوند، ایجاد شود که شما را در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی قرار می‌دهد.

تشخیص زودهنگام و مدیریت PAD می‌تواند به درمان علائم شما کمک کند و خطر عوارض جدی را کاهش دهد.

علائم

حدود 1 از هر 4 نفر مبتلا به PAD علائم شایع این بیماری را تجربه می‌کنند. بیش از نیمی از آنها علائم غیر معمولی دارند و از هر 5 نفری که PAD دارند، 1 نفر هیچ علامتی را گزارش نمی‌کند. بدون توجه به علائم، همه افراد مبتلا به PAD در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی قرار دارند. بدون درمان، PAD ممکن است باعث زخم، عفونت و حتی از دست دادن اندام شود.

علائم PAD می‌تواند متفاوت باشد، اما چند مورد رایج وجود دارد.

  • درد، درد، سنگینی یا گرفتگی در پاها که هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ایجاد می‌شود و پس از استراحت از بین می‌رود، لنگش متناوب نامیده می‌شود. این شایع‌ترین علامت PAD است. درد اغلب در ساق پا است، اما ممکن است آن را در باسن، ران یا پا نیز احساس کنید.
  • ناخن های پا و موهای پا ممکن است رشد نکنند.
  • ممکن است یک پا سردتر از پای دیگر احساس کند.
  • پا یا پای شما ممکن است رنگ پریده، تغییر رنگ یا آبی شود.
  • ضعف یا بی حسی پا ممکن است باعث شود احساس عدم تعادل کنید یا راه رفتن را سخت‌تر کند.
  • ممکن است درد یا احساس سوزن سوزن شدن در ساق یا پای خود داشته باشید.
  • در PAD شدید، درد در پا و پای شما در حالت استراحت، ایسکمی بحرانی اندام نامیده می‌شود.
  • زخم‌ها یا زخم‌هایی روی انگشتان پا، پاها یا ساق‌های شما ممکن است ظاهر شوند، ممکن است به کندی بهبود یابند یا اصلاً خوب نشوند. زخم ها ممکن است عفونی شوند.

شرایطی که می‌تواند مانند PAD به نظر برسد

برخی از بیماری‌ها، مانند آرتریت یا مشکلات ورید، می‌توانند باعث درد پا شوند، اما علائم با علائم PAD متفاوت است. معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی شما می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا این شرایط را رد کند.

با این حال، مشکلات مربوط به اعصاب می‌تواند باعث دردی شود که ممکن است با PAD اشتباه گرفته شود. گاهی اوقات یک عصب در جایی که از ستون فقرات خارج می‌شود فشرده می‌شود. نتیجه دردی است که از باسن و پایین ساق پا منتشر می‌شود.

برای تأیید اینکه درد شما نتیجه PAD است، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد که بایستید یا وضعیت خود را تغییر دهید. این حرکات اغلب باعث درد ناشی از عصب می‌شود. در مقابل، درد PAD اغلب با ورزش پا ایجاد می‌شود و به سرعت با استراحت و بدون نیاز به تغییر وضعیت تسکین می‌یابد.

تست‌ها و روش‌های تشخیصی

آزمایش شاخص مچ پا-بازویی (ABI) معمولاً اولین آزمایشی است که برای تشخیص PAD استفاده می‌شود. این آزمایش فشار خون مچ پا را با فشار خون در بازو مقایسه می‌کند. پزشک شما از یک کاف فشار خون و دستگاه اولتراسوند برای این آزمایش بدون درد استفاده می‌کند.

برای تشخیص PAD، پزشک شما ممکن است برخی از آزمایش‌ها و روش‌های زیر را نیز سفارش دهد:

آزمایش خون سطح کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون شما را بررسی می‌کند.

تست ورزش ABI شدت علائم پای شما و سطح فعالیت بدنی که آنها را ایجاد می‌کند را نشان می‌دهد. پزشک شما تست ABI را پس از راه رفتن روی تردمیل انجام می‌دهد. این آزمایش ممکن است به آنها کمک کند تا وقتی علائم دارید PAD را تشخیص دهند، اما نتیجه آزمایش ABI در حال استراحت شما فقط اندکی پایین است. افت 20 درصدی یا بیشتر در ABI بعد از ورزش غیر طبیعی است.

سونوگرافی داپلر نواحی کاهش جریان خون یا انسداد را مشخص می‌کند و سرعت جریان خون در شریان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. یک دستگاه دستی از روی پوست شما عبور می‌کند و یک کامپیوتر امواج صوتی را به تصاویری از جریان خون در شریان‌های شما تبدیل می‌کند. سونوگرافی می‌تواند به تشخیص PAD و نظارت بر اینکه درمان‌های این بیماری چقدر خوب عمل کرده‌اند کمک کند.

تست فشار سگمنتال داپلر قسمت‌های مختلف پاهای شما را از نظر تنگی یا انسداد عروق بررسی می‌کند. این روش مشابه تست ABI است اما از کاف‌های فشار خون در سطح ران، ساق پا و مچ پا استفاده می‌کند. دستگاه اولتراسوند صداهای جریان خون را در شریان‌های شما تقویت می‌کند و اندازه‌گیری فشار خون در این نواحی از پای شما را آسان‌تر می‌کند.

چه چیزی باعث ایجاد PAD می‌شود؟

آترواسکلروز بیماری است که در آن یک ماده مومی شکل به نام پلاک در پوشش داخلی شریان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک از چربی، کلسترول، بافت فیبری و کلسیم تشکیل شده است. در PAD، پلاک ممکن است جریان خون غنی از اکسیژن را از طریق شریان‌ها به اندام‌های حیاتی بدن و اندام ها کاهش دهد یا به طور کامل مسدود کند.

این موضوع بهداشتی بر PAD در پاها و پاها تمرکز دارد، اما انواع دیگر PAD جریان خون به مغز، کلیه‌ها یا روده‌ها را مسدود می‌کنند. ممکن است فرد فقط در یک شریان یا در بسیاری از شریان‌ها آترواسکلروز داشته باشد.

چه چیزی خطر ابتلا به PAD را افزایش می‌دهد؟

ممکن است به دلیل سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک، عادات سبک زندگی، سایر شرایط پزشکی، نژاد، قومیت و جنسیت، خطر ابتلا به PAD اندام تحتانی بیشتر باشد. عوامل خطر برای PAD عمدتاً مانند بیماری عروق کرونر قلب و بیماری شریان کاروتید است که در اثر تصلب شرایین نیز ایجاد می‌شود.

درمان

درمان بستگی به این دارد که PAD شما چقدر شدید است و چه عوارضی ممکن است داشته باشید یا قبلا داشته باشید. برنامه درمانی شما برای کمک به شما در دستیابی به اهداف کلیدی زیر طراحی خواهد شد:

  • کاهش خطر ابتلا به یک مشکل عمده سلامتی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی
  • کاهش علائم PAD
  • بهبود توانایی خود در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و انجام سایر فعالیت‌های روزانه
  • کاهش خطر از دست دادن اندام
  • بهبود کیفیت زندگی شما
  • برای درمان PAD، پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی سالم برای قلب، یک برنامه ورزشی، دارو یا روشی برای باز کردن یا دور زدن انسداد شریان‌ها را توصیه کند.