تیروئید یک غده کوچک در جلوی گردن شما است. هورمون‌هایی ترشح می‌کند که نحوه استفاده بدن از انرژی را کنترل می‌کنند. این هورمون‌ها باعث می‌شوند اندام‌هایتان به درستی کار کنند؛ اما تیروئید برخی افراد ممکن است کم کار یا بیش فعال باشد و باعث مشکلات سلامتی شود.

وقتی تیروئید هورمون کافی برای رفع نیازهای بدن تولید نکند، فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شود. این عارضه حدود 5 نفر از هر 100 نفر در رده سنی 12 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکثر موارد خفیف هستند یا علائم واضح کمی دارند. اما کم کاری تیروئید می‌تواند باعث احساس خستگی و افزایش وزن شود. همچنین ممکن است احساس سرما کنید و ضربان قلبتان کند شده باشد.

تیروئید پرکار یا پرکاری تیروئید کمتر شایع است. این بیماری حدود 1 نفر از هر 100 نفر 12 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت با وجود افزایش اشتها و ضربان قلب سریع یا نامنظم می‌تواند باعث کاهش وزن شود. پرکاری تیروئید می‌تواند باعث عصبی شدن یا تحریک پذیری شما شود، همچنین ممکن است مشکل خواب داشته باشید. این عارضه در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود.

پزشک شما می‌تواند مشکل تیروئید را بر اساس علائم و آزمایش خون تشخیص دهد. این آزمایش‌ها سطوح هورمون محرک تیروئید یا TSH را اندازه‌گیری می‌کنند و ممکن است شامل آزمایش‌های آنتی‌بادی تیروئید باشد. آزمایش‌های آنتی بادی می‌تواند نشان دهد که آیا مشکل تیروئید شما ناشی از یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به تیروئید حمله می‌کند.

مشکلات تیروئید در زنان و افراد بالای 60 سال شایع‌تر است. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکلات تیروئید داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.