انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان کبد وجود دارد. برخی از درمان‌ها استاندارد هستند (درمانی که در حال حاضر استفاده می‌شود) و برخی در آزمایش‌های بالینی در حال آزمایش هستند.

انواع درمان

نظارت

مراقبت برای ضایعات کوچکتر از 1 سانتی‌متر که در طول غربالگری یافت می‌شود توصیه می‌شود. پیگیری این روش درمان هر 3 ماه یکبار معمول است. نظارت وضعیت بیمار را با دقت بررسی می کند، اما هیچ درمانی انجام نمی‌شود، زیرا تغییراتی در نتایج ایجاد می‌شود که نشان دهنده وضعیت بدتر باشد. در طول نظارت فعال، امتحانات و آزمایشات بر اساس برنامه منظم انجام می‌شود. در این روش عمل جراحی هپاتکتومی جزئی نیز (جراحی برای برداشتن بخشی از کبد که در آن سرطان یافت می شود) ممکن است انجام شود. یک بخش از بافت، یک لوب کامل یا بخش بزرگ‌تری از کبد به همراه برخی از بافت‌های سالم اطراف آن برداشته می‌شود. بافت کبد باقیمانده وظایف کبد را بر عهده می‌گیرد و ممکن است دوباره رشد کند.

پیوند کبد

در پیوند کبد، کل کبد برداشته شده و با یک کبد اهدایی سالم جایگزین می‌شود. پیوند کبد ممکن است زمانی انجام شود که بیماری فقط در کبد باشد و بتوان کبد اهدایی پیدا کرد. اگر بیمار باید منتظر کبد اهدایی باشد، درمان دیگری در صورت نیاز انجام می شود.

درمان فرسایشی

درمان فرسایشی بافت را از بین می برد. انواع مختلفی از درمان فرسایشی برای سرطان کبد استفاده می‌شود:

فرسایش با فرکانس رادیویی: سوزن‌های مخصوصی مستقیماً از طریق پوست یا از طریق یک برش در شکم وارد می‌شوند تا به تومور برسند. امواج رادیویی پرانرژی سوزن‌ها و تومور را گرم می‌کنند و این حرارت سلول های سرطانی را از بین می‌برد.

مایکروویو درمانی: تومور در معرض دمای بالا ایجاد شده توسط امواج مایکروویو قرار می‌گیرد. این می‌تواند به سلول‌های سرطانی آسیب برساند و آنها را از بین ببرد یا آنها را نسبت به اثرات پرتوها و برخی داروهای ضد سرطان حساس‌تر کند.

تزریق اتانول از راه پوست: یک سوزن کوچک برای تزریق مستقیم اتانول (الکل خالص) به تومور برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می شود. ممکن است چندین درمان مورد نیاز باشد. معمولاً از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، اما اگر بیمار تومورهای زیادی در کبد داشته باشد، ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود.

Cryoablation: ابزاری برای انجماد و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. به این نوع درمان، کرایوتراپی و کرایوسرجری نیز گفته می‌شود. پزشک ممکن است از سونوگرافی برای هدایت ابزار استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، کرایوسرجری برای درمان سرطان را ببینید.

درمان الکتروپوریشن: پالس‌های الکتریکی از طریق الکترودی که در تومور قرار داده می‌شود ارسال می‌شود تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. درمان الکتروپوریشن در آزمایشات بالینی همچنان در حال مطالعه است.

درمان هدفمند

درمان هدفمند نوعی درمان است که از دارو یا مواد دیگر برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی خاص استفاده می‌کند. درمان های هدفمند معمولاً نسبت به شیمی درمانی یا پرتودرمانی آسیب کمتری به سلول های طبیعی وارد می کنند. درمان های هدفمند مورد استفاده برای درمان سرطان پیشرفته کبد شامل موارد زیر است:

بواسیزوماب

کابوزانتینیب

لنواتینیب

راموسیروماب

رگورافنیب

سورافنیب

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانی است که از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. مواد ساخته شده توسط بدن یا ساخته شده در آزمایشگاه برای تقویت، هدایت یا بازیابی دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می‌شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی خارجی از یک دستگاه خارج از بدن برای ارسال پرتوهای پرانرژی اشعه ایکس یا سایر انواع پرتوها به سمت ناحیه ای از بدن مبتلا به سرطان استفاده می‌کند. این کار سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد یا از رشد آنها جلوگیری می‌کند. روش‌های خاصی برای پرتودرمانی خارجی می‌تواند به جلوگیری از آسیب رساندن پرتو به بافت‌های سالم اطراف کمک کند:

پرتودرمانی منسجم: پرتودرمانی منسجم از رایانه برای ایجاد تصویری سه بعدی از تومور استفاده می‌کند و پرتوها را متناسب با تومور شکل می‌دهد. این اجازه می‌دهد تا دوز بالایی از تابش به تومور برسد و آسیب کمتری به بافت سالم مجاور وارد کند.

پرتودرمانی بدن استریوتاکتیک: پرتودرمانی بدن استریوتاکتیک از تجهیزات خاصی برای قرار دادن بیمار در یک موقعیت برای هر پرتو درمانی استفاده می‌کند. یک بار در روز به مدت چند روز، یک دستگاه پرتوتابی دوز بیشتر از حد معمول را مستقیماً به تومور هدف قرار می‌دهد. با قرار دادن بیمار در یک موقعیت برای هر درمان، آسیب کمتری به بافت سالم مجاور وارد می‌شود. این روش رادیوتراپی با اشعه خارجی استریوتاکتیک و پرتودرمانی استریوتاکسیک نیز نامیده می شود.

پرتو درمانی با پرتو پروتون: پرتودرمانی با پرتو پروتون نوعی پرتودرمانی با انرژی بالا و خارجی است که از جریان‌های پروتون (ذرات ریز با بار مثبت) برای از بین بردن سلول‌های تومور استفاده می‌کند. این نوع درمان می تواند میزان آسیب اشعه به بافت سالم نزدیک تومور را کاهش دهد.