غربالگری قبل از اینکه فرد علائمی داشته باشد به دنبال احتمال وقوع سرطان است. این می‌تواند به یافتن سرطان در مراحل اولیه کمک کند. زمانی که بافت غیرطبیعی یا سرطان در مراحل اولیه پیدا شود، ممکن است درمان آن آسان‌تر باشد.

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر پزشک شما آزمایش غربالگری را پیشنهاد کند، لزوماً فکر نمی‌کند که شما سرطان دارید. آزمایش‌های غربالگری زمانی انجام می‌شود که علائم سرطان نداشته باشید. اگر نتیجه آزمایش غربالگری غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشید تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر. به این آزمایشات، آزمایشات تشخیصی می‌گویند.

آزمایشهایی برای غربالگری سرطان کبد

اگرچه هیچ آزمایش غربالگری استاندارد یا معمولی برای سرطان کبد وجود ندارد، آزمایش‌های زیر برای غربالگری آن مورد استفاده یا مطالعه قرار می‌گیرند:

سونوگرافی

سونوگرافی روشی است که در آن امواج پرانرژی (اولتراسوند) از کبد منعکس شده و پژواک ایجاد می‌کنند. پژواک‌ها تصویری از کبد را تشکیل می دهند که سونوگرافی نامیده می‌شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن روشی است که در آن مجموعه‌ای از تصاویر دقیق از کبد، از زوایای مختلف گرفته می‌شود. تصاویر توسط یک کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکس ساخته شده‌اند. ممکن است یک رنگ به داخل سیاهرگ تزریق شود یا بلعیده شود تا به کبد کمک کند واضح‌تر نشان داده شود. این روش اسکن CAT یا توموگرافی کامپیوتری نیز نامیده می شود.

نشانگر تومور آلفا فتوپروتئین

تومور مارکرها که نشانگرهای زیستی نیز نامیده می‌شوند، موادی هستند که توسط تومور ساخته می‌شوند و ممکن است در خون، سایر مایعات بدن یا بافت‌ها یافت شوند. سطح بالای یک نشانگر تومور خاص ممکن است به این معنی باشد که نوع خاصی از سرطان در بدن وجود دارد.

آلفا فتوپروتئین (AFP) پرکاربردترین نشانگر تومور برای تشخیص سرطان کبد است. با این حال، سایر سرطان‌ها و شرایط خاص، از جمله بارداری، هپاتیت، و انواع دیگر سرطان نیز ممکن است سطح AFP را افزایش دهند.

تومور مارکرهای خاصی که ممکن است منجر به تشخیص زودهنگام سرطان کبد شوند در حال مطالعه هستند.

خطرات غربالگری سرطان کبد

تصمیم‌گیری در مورد تست‌های غربالگری می‌تواند دشوار باشد. همه تست‌های غربالگری مفید نیستند و بیشتر آنها خطر آسیب‌های مرتبط با آنها را دارند. قبل از انجام هر گونه آزمایش غربالگری، ممکن است بخواهید در مورد آزمایش با پزشک خود صحبت کنید. مهم است که از مضرات احتمالی این آزمایش آگاه باشید و اینکه آیا آزمایش ثابت شده است که خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد یا خیر.

خطرات غربالگری سرطان کبد شامل موارد زیر است:

ممکن است نتایج آزمایش منفی کاذب رخ دهد. نتایج آزمایش غربالگری ممکن است طبیعی به نظر برسد حتی اگر سرطان کبد وجود داشته باشد. فردی که نتیجه آزمایش منفی کاذب دریافت می‌کند (که نشان می‌دهد سرطان وجود ندارد در حالی که واقعا وجود دارد) ممکن است درخواست مراقبت‌های پزشکی را حتی در صورت وجود علائم به تعویق بیندازد.

نتایج آزمایش مثبت کاذب ممکن است رخ دهد. نتایج آزمایش غربالگری ممکن است غیرطبیعی به نظر برسد حتی اگر سرطانی وجود نداشته باشد. نتیجه آزمایش مثبت کاذب (که نشان می‌دهد سرطان وجود دارد در حالی که واقعاً وجود ندارد) می‌تواند باعث اضطراب شود و معمولاً با آزمایش‌ها و روش‌های تشخیصی مانند بیوپسی کبد که خطراتی نیز دارد دنبال می‌شود.

روش‌های تشخیص سرطان کبد می‌تواند عوارضی ایجاد کند. نتایج غیر طبیعی غربالگری ممکن است با بیوپسی کبد برای تشخیص سرطان کبد دنبال شود. بیوپسی کبد ممکن است عوارض نادر، اما جدی زیر را ایجاد کند:

  • خونریزی
  • مشکل در تنفس
  • نشت صفرا، که می‌تواند باعث عفونت پوشش داخلی شکم شود
  • یک سوراخ کوچک (سوراخ) در اندامی در شکم
  • گسترش سلول‌های سرطانی در امتداد مسیر سوزن که در آن سوزن بیوپسی وارد و خارج می‌شود