هورمون‌هایی که باعث ایجاد احساس شادی می‌شوند؛ چگونه بر ذهن، خلق و خو و بدن شما تأثیر می‌گذارند؟

هورمون‌ها پیام رسان‌های شیمیایی بدن شما هستند، هنگامی که در جریان خون شما آزاد می‌شوند، بر روی اندام‌ها و بافت‌های مختلف عمل می‌کنند تا همه چیز را از نحوه عملکرد بدن گرفته تا احساس شما کنترل کنند.

یک گروه از هورمون‌ها به دلیل احساسات شاد و گاهی اوقات سرخوشی که تولید می‌کنند، «هورمون‌های شادی» نامیده می‌شوند.

آن‌ها همچنین انتقال دهنده‌های عصبی در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که پیام‌ها را در فضای بین سلول‌های عصبی منتقل می‌کنند. چهار هورمون شادی کدامند؟ دوپامین، سروتونین، اندورفین و اکسی توسین.

شما می‌توانید سطح این هورمون‌ها را با برخی تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند رژیم غذایی، ورزش و مدیتیشن افزایش دهید و احتمالاً خلق و خوی خود را در این فرآیند بهبود بخشید.

آیا به مکمل نیاز دارید؟

راه‌های طبیعی زیادی برای افزایش سطح هورمون‌های شادی در مغز شما وجود دارد، از جمله با رژیم غذایی، ورزش و گذراندن وقت با افرادی که به آنها اهمیت می‌دهید.

در تلاش برای احساس بهتر و جلوگیری از افسردگی، وسوسه انگیز است که به دنبال مکملی به عنوان یک درمان سریع باشید.

برای اکثر افراد، مکمل این هورمون‌ها ضروری نیست و در برخی موارد، مکمل‌ها می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته و حتی جدی ایجاد کنند. به عنوان مثال، مکمل‌های 5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP) به افزایش سطح سروتونین در مغز کمک می‌کند.

با این حال استفاده از آن‌ها با آسیب کبد و مغز و همچنین یک بیماری نادر اما بالقوه کشنده به نام سندرم میالژی ائوزینوفیلی (EMS) مرتبط است که بر عضلات، پوست و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد.

قبل از مصرف هر مکملی، ایده خوبی است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید محصولی که قصد خرید آن را دارید برای شما بی‌خطر است. حتی ممکن است نیازی به مکمل نداشته باشید مگر اینکه کمبود هورمون خاصی داشته باشید و اگر وضعیتی دارید که با سطوح پایین غیرطبیعی یکی از این هورمون‌ها، مانند بیماری پارکینسون مشخص می‌شود، پزشک می‌تواند برای درمان آن دارو تجویز کند.

دوپامین؛ راهی به سوی لذت

دوپامین می‌تواند احساس پاداش شدیدی را ایجاد کند.

دوپامین به ویژه در کمک به احساس لذت به عنوان بخشی از سیستم پاداش مغز نقش دارد. رابطه جنسی، خرید، بوییدن کلوچه‌ها در فر، همه این‌ها می‌توانند باعث ترشح دوپامین شوند.

این انتقال دهنده عصبی در تقویت احساس خوب نیز نقش دارد. به همین دلیل است که وقتی یکی از آن کلوچه‌ها را امتحان می‌کنیم، ممکن است دوباره برای یک (یا دو، یا سه) دیگر برگردیم.

جنبه تاریک‌تر دوپامین احساس پاداشی است که افراد هنگام مصرف مواد مخدر مانند هروئین یا کوکائین احساس می‌کنند که می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

دوپامین همچنین در این عملکردها نقش دارد:

یادگیری و توجه

حال روحی

حرکات

ضربان قلب

عملکرد کلیه

عملکرد عروق خونی

خواب

پردازش درد

شیردهی

دوپامین از کجا تولید می‌شود؟

نورون‌های ناحیه قاعده مغز در یک فرآیند دو مرحله ای دوپامین تولید می‌کنند. ابتدا اسید آمینه تیروزین به اسید آمینه دیگری به نام L-dopa تبدیل می‌شود، سپس L-dopa دستخوش تغییر دیگری می‌شود و آنزیم‌ها آن را به دوپامین تبدیل می‌کنند.

دوپامین بسیار کم، باعث حرکات سفت می‌شود که مشخصه بیماری پارکینسون است. اگرچه افسردگی اغلب با کمبود سروتونین مرتبط است، اما مطالعات نشان می‌دهند که کمبود دوپامین نیز باعث کاهش خلق و خوی افراد می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی اغلب از کمبود انگیزه و تمرکز رنج می‌برند.

از آنجایی که دوپامین از تیروزین ساخته می‌شود، دریافت بیشتر این اسید آمینه از غذا می‌تواند سطح دوپامین را در مغز شما افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی غنی از تیروزین ممکن است حافظه و عملکرد ذهنی را بهبود بخشد.

غذاهای سرشار از تیروزین عبارتند از:

مرغ و سایر انواع مرغ

غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر و ماست

آووکادو

موز

دانه کدو تنبل و کنجد

سویا

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنگام مدیتیشن، مغز دوپامین بیشتری آزاد می‌کند. تغییر در هوشیاری که در طول مدیتیشن رخ می‌دهد ممکن است باعث آزاد شدن آن شود.