تعریف

عفونت مثانه شایع ترین نوع عفونت ادراری (UTI) است، اما هر بخشی از دستگاه ادراری شما می‌تواند عفونی شود – مجرای ادرار، مثانه، حالب ها و کلیه ها. سن، عادات یا شرایط سلامتی شما می‌تواند احتمال عفونت ادراری را افزایش دهد.

علائم و علل

علائم عفونت مثانه ممکن است شامل احساس سوزش هنگام ادرار کردن باشد. بیشتر عفونت ها در زنان توسط باکتری‌های روده‌ای ایجاد می‌شود که به مجرای ادرار و مثانه می‌رسد. بیشتر عفونت‌ها در مردان نتیجه مشکلاتی است که جریان طبیعی ادرار را محدود می‌کند، مانند بزرگ شدن پروستات.

تشخیص

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایشات برای تشخیص عفونت مثانه استفاده می‌کنند. اگر عفونت‌های مکرر دارید، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای یافتن علت عفونت شما تجویز کند.

رفتار

درمان عفونت‌های مثانه و سایر عفونت‌های ادراری ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک و نوشیدن مایعات زیاد برای کمک به تخلیه باکتری‌ها از دستگاه ادراری باشد. تغییر در عادات، بهداشت یا روش کنترل بارداری ممکن است به پیشگیری از عفونت دیگر کمک کند.

تغذیه، رژیم غذایی و تغذیه

کارشناسان فکر نمی‌کنند که غذا خوردن، رژیم غذایی و تغذیه نقشی در پیشگیری یا درمان عفونت مثانه ایفا کنند. اگر به هر نوع عفونت ادراری مبتلا هستید، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد مقدار نوشیدنی در روز صحبت کنید تا به پیشگیری یا تسکین عفونت شما کمک کند.