با افزایش سن، حافظه و مهارت‌های تفکر کاهش می‌یابد. برخی از عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و تعاملات اجتماعی ممکن است به محافظت از سلامت شناختی با افزایش سن کمک کنند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مولتی ویتامین یا سایر مکمل‌های غذایی ممکن است به محافظت از تفکر و حافظه کمک‌کند. اما تعداد کمی از مطالعات در مقیاس بزرگ به طور مستقیم چگونگی تأثیر مکمل های غذایی بر سلامت شناختی در افراد مسن را بررسی کرده‌اند. آزمایشات بالینی تا به امروز نتایج متفاوتی را نشان داده است.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر آدام ام. بریکمن از دانشگاه کلمبیا برای آزمایش این ایده اقدام کردند. مطالعه آنها شامل بیش از 3500 داوطلب 60 ساله و بالاتر بود. اکثر آنها سفیدپوست بودند (94%) و بیش از نیمی از آنها مدرک دانشگاهی داشتند (56%). شرکت کنندگان به طور تصادفی برای دریافت روزانه یک مولتی ویتامین یا یک قرص دارونما تقسیم شدند. نه آنها و نه محققان نمی‌دانستند چه نوع قرصی به آنها داده شده است.

هنگامی که مطالعه شروع شد، شرکت‌کنندگان تست‌های آنلاین مبتنی بر وب را برای ارزیابی توانایی‌های شناختی خود انجام دادند. پس از آن آزمایش‌ها سالانه به مدت سه سال تکرار شد. نتایج در 24 می 2023 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی ظاهر شد.

در پایان سال اول، افرادی که روزانه مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، در آزمون یادآوری فوری، در مقایسه با گروه دارونما نمرات قابل توجهی بالاتر داشتند. این آزمون شامل مشاهده مجموعه ای از 20 کلمه، هر بار به مدت سه ثانیه بود. بلافاصله پس از آن، از مردم خواسته شد تا هر تعداد کلمه را که می‌توانند به خاطر بسپارند و علامت بزنند.

در گروه مولتی ویتامین، نمرات از میانگین حدود 7.1 کلمه به 7.8 کلمه پس از سال اول بهبود یافت. برای مقایسه، نمرات از حدود 7.2 کلمه به حدود 7.6 کلمه در گروه دارونما تغییر کرد. نمرات بهبود یافته در گروه مولتی ویتامین ادامه یافت اما نسبت به گروه دارونما در سال دوم و سوم مطالعه، افزایش معنی داری نداشت. سایر انواع آزمون‌های شناختی تفاوت معنی داری بین گروه‌ها نشان ندادند.

شایان ذکر است، شرکت‌کنندگانی که سابقه بیماری قلبی عروقی داشتند، در شروع مطالعه در مقایسه با افرادی که چنین سابقه‌ای نداشتند، نمرات یادآوری فوری پایین‌تری داشتند. اما پس از یک سال مصرف مولتی ویتامین، نمرات افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به طور قابل توجهی بهبود یافت و با افراد بدون این بیماری قابل مقایسه شد.

این نتایج یافته‌های یک مطالعه مرتبط با حمایت NIH را که در سال گذشته منتشر شد، اصلاح می‌کند. این مطالعه روی بیش از 2200 فرد 65 ساله و بالاتر، نشان داد که یک مولتی ویتامین روزانه مقیاس وسیعی از عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. به همین ترتیب بهبودها در افرادی که سابقه بیماری قلبی عروقی داشتند بارزتر بود.

بریکمن توضیح می‌دهد: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است سطوح ریز مغذی‌های پایین‌تری داشته باشند که مولتی ویتامین‌ها ممکن است آن‌ها را اصلاح کنند، اما ما واقعاً در حال حاضر نمی‌دانیم که چرا این تأثیر در این گروه قوی‌تر است.

او می‌افزاید: «پیری شناختی یکی از نگرانی‌های مهم سلامتی برای سالمندان است و این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است یک راه ساده و ارزان برای کمک به سالمندان وجود داشته باشد که از دست رفتن حافظه را کاهش دهد.»

تحقیقات بیشتری برای مطالعه جمعیت‌های متنوع‌تر و تعیین دقیق اینکه کدام مواد مغذی ممکن است در محافظت از حافظه نقش داشته باشند، مورد نیاز است.

منابع:

سایت www.nih.gov