هپاتیت C یک عفونت کبدی است که توسط ویروس هپاتیت C (HCV) ایجاد می شود. مخفف HCV می تواند مخفف ویروس یا عفونت ناشی از آن باشد.

HCV  می‌تواند یک بیماری کوتاه مدت (حاد) یا طولانی مدت (مزمن) باشد:

HCV  حاد در عرض 6 ماه پس از قرار گرفتن ویروس در معرض رخ می دهد. در بیشتر افراد، HCV حاد به HCV مزمن تبدیل می‌شود.

 HCV مزمن می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند. بدون درمان، HCV مزمن می‌تواند باعث سرطان کبد یا آسیب شدید کبدی شود که می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

HCV یک عفونت مسری است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

چگونه HCV از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند؟

HCV عمدتاً از طریق تماس با خون فرد مبتلا به HCV پخش می‌شود. در ایالات متحده، HCV عمدتاً از طریق استفاده مشترک از سوزن یا سایر تجهیزات تزریقی داروهای تزریقی با فردی که HCV دارد، منتشر می‌شود. HCV همچنین می‌تواند از طریق تماس جنسی منتقل شود. در حالی که خطر انتقال از طریق تماس جنسی کم است، این خطر در افراد مبتلا به HIV افزایش می‌یابد.

ارتباط بین HIV و HCV چیست؟

از آنجایی که هر دو HIV و HCV می‌توانند در خون پخش شوند، یک عامل خطر اصلی برای عفونت HIV و HCV، مصرف مواد مخدر تزریقی است. استفاده مشترک از سوزن یا سایر تجهیزات تزریق دارو خطر تماس با خون آلوده به HIV یا HCV را افزایش می‌دهد.

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تقریباً 21٪ از افراد مبتلا به HIV در ایالات متحده نیز HCV دارند. عفونت همزمان با HIV و HCV را عفونت همزمان HIV/HCV می‌نامند.

در افراد مبتلا به عفونت همزمان HIV/HCV، HIV ممکن است باعث پیشرفت سریعتر HCV مزمن شود. مشخص نیست که آیا HCV باعث پیشرفت سریعتر HIV می‌شود یا خیر.

آیا می‌توان از عفونت HCV پیشگیری کرد؟

بهترین محافظت در برابر HCV عدم تزریق دارو است. اگر دارو تزریق می‌کنید، همیشه از سوزن‌های جدید و استریل استفاده کنید و از سوزن‌ها، سرنگ‌ها یا سایر تجهیزات تزریقی داروهای تزریقی مجدد استفاده نکنید یا به طور مشترک استفاده نکنید.

افراد از جمله افراد مبتلا به HIV نیز می‌توانند اقدامات زیر را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت HCV انجام دهند:

مسواک، تیغ یا سایر وسایل شخصی که ممکن است با خون فرد دیگری تماس داشته باشد، به اشتراک نگذارید.

اگر خالکوبی یا سوراخ کردن بدن انجام می‌دهید، مطمئن شوید که وسایل مورد استفاده استریل هستند.

هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. خطر عفونت HCV از طریق تماس جنسی کم است، اما این خطر در افراد مبتلا به HIV افزایش می‌یابد. کاندوم همچنین خطر انتقال HIV و عفونت با سایر بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و سیفلیس را کاهش می‌دهد.

آیا افراد مبتلا به HIV باید آزمایش HCV را انجام دهند؟

هر فردی که HIV دارد باید آزمایش HCV را انجام دهد. معمولاً ابتدا یک فرد آزمایش آنتی بادی HCV انجام می‌دهد. این آزمایش وجود آنتی بادی‌های HCV در خون را بررسی می‌کند. آنتی بادی‌های HCV پروتئین‌های مبارزه‌کننده با بیماری هستند که بدن در پاسخ به عفونت HCV تولید می‌کند.

نتیجه مثبت در آزمایش آنتی‌بادی HCV به این معنی است که فرد در مقطعی از زندگی خود در معرض HCV قرار گرفته است. با این حال، مثبت بودن آزمایش آنتی بادی لزوماً به معنای ابتلای فرد به HCV نیست. به همین دلیل، نتیجه مثبت در آزمایش آنتی بادی HCV باید با آزمایش دوم تأیید شود. این آزمایش پیگیری بررسی می‌کند که آیا HCV در خون فرد وجود دارد یا خیر. نتیجه مثبت در این آزمایش تایید می‌کند که فرد مبتلا به HCV است.

آیا افراد مبتلا به HIV باید آزمایش HCV را انجام دهند؟

هر فردی که HIV دارد آزمایش HCV را انجام دهد. معمولاً ابتدا یک آزمایش بادی HCV انجام می‌دهند. این آزمایش وجود بادی‌های HCV در خون را بررسی می‌کند. آنتی بادی‌های HCV پرورش‌دهنده های مبارزه کننده با بیماری هستند که بدن در پاسخ به HCV تولید می‌کند.

نتیجه مثبت در آزمایش بادی HCV به این معنی است که فرد در مقطعی از زندگی خود در معرض HCV قرار گرفته است. با این حال، مثبت بودن آزمایش بادی لزوماً به معنای واقعی فرد به HCV نیست. به همین دلیل، نتیجه مثبت در آزمایش بادی HCV باید با آزمایش دوم بررسی شود. این آزمایش بررسی می‌کند که آیا HCV در خون فرد وجود دارد یا خیر. نتیجه مثبت در این آزمایش می‌شود که فرد مبتلا به HCV است.

درمان HCV چیست؟

HCV با داروهای ضد ویروسی درمان می‌شود. بسیاری از داروهای جدیدتر HCV موثرتر و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای قدیمی دارند. داروهای جدیدتر می‌توانند HCV را در اکثر افراد درمان کنند.

افراد مبتلا به عفونت همزمان HIV/HCV ممکن است برای هر دو عفونت درمان شوند. با این حال، زمان شروع هر درمان و مصرف چه داروهایی به فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از داروهای HIV و HCV به دلیل تداخلات دارویی و دارویی نمی‌توانند به طور ایمن با هم استفاده شوند.

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی داروهای HIV و HCV را با دقت تجویز می‌کنند تا از تداخلات دارویی با دارو جلوگیری کنند و کسانی که داروها را مصرف می‌کنند برای هر گونه عوارض جانبی نظارت دقیق دارند.

اگر به عفونت همزمان HIV/HCV مبتلا هستید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد بهترین داروها برای شما صحبت کنید.