کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا چشمان خود را سالم نگه دارید و از بینایی خود محافظت کنید.

یک معاینه جامع چشم انجام دهید

انجام معاینه چشم، ساده و بدون درد است و این بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامت چشم خود انجام دهید!

حتی اگر چشمان شما سالم باشد، ممکن است مشکلی داشته باشید و آن را ندانید. به این دلیل که بسیاری از بیماری‌های چشمی هیچ نشانه یا علامت هشدار دهنده‌ای ندارند.

معاینه چشم گشاد شده تنها راه برای بررسی زودهنگام بسیاری از بیماری‌های چشمی است آن هم در زمانی که درمان آن‌ها آسان‌تر است.

دریابید که آیا در معرض خطر بیماری‌های چشمی هستید یا خیر

افزایش سن خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی در شما افزایش پیدا کند اگر:

  • اضافه وزن دارید یا چاق هستید
  • سابقه خانوادگی بیماری چشمی دارید
  • آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی یا بومی آمریکایی هستید
  • سایر شرایط سلامتی مانند دیابت یا فشار خون بالا نیز می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی را افزایش دهد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر رتینوپاتی دیابتی هستند؛ یک بیماری چشمی که می‌تواند باعث از دست دادن بینایی و کوری شود.

اگر نگران هستید که ممکن است در معرض برخی بیماری‌های چشمی باشید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید اقداماتی را برای کاهش این خطر انجام دهید.

تاریخچه سلامت خانواده خود را بدانید با اعضای خانواده خود صحبت کنید تا دریابید که آیا آن‌ها مشکل چشمی داشته‌اند یا خیر. برخی از بیماری‌ها و بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا یا گلوکوم مرتبط با سن در خانواده‌ها دیده می‌شوند. در صورت بروز هرگونه بیماری چشمی در خانواده، حتماً به چشم پزشک خود اطلاع دهید.

مراقب سلامتی خود باشید

محافظت از سلامت کلی شما می‌تواند راهی طولانی برای حفظ سلامت چشمان شما داشته باشد! مهم این است که انتخاب‌های سالمی داشته باشید و به خوبی از خود مراقبت کنید.

به خاطر داشته باشید که عادات سالم مانند تغذیه خوب و فعال بودن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها و شرایطی را که می‌تواند منجر به مشکلات چشمی یا بینایی مانند دیابت یا فشار خون بالا شود، کاهش دهد. این نکات را برای بینایی سالم دنبال کنید:

  • غذاهای سالم بخورید. مطمئن شوید که مقدار زیادی سبزی تیره و برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی کولارد میل کنید. خوردن ماهی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند – مانند سالمون، ماهی تن و هالیبوت – برای چشم شما نیز مفید است.
  • فعال بودن. فعالیت بدنی به شما کمک می‌کند تا سالم بمانید. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی را که می‌تواند باعث سلامت چشم یا مشکلات بینایی شود – مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا، کاهش دهد.
  • ترک سیگار. سیگار نه تنها برای ریه های شما مضر است بلکه می‌تواند به چشمان شما نیز آسیب برساند! سیگار خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را افزایش می‌دهد و می‌تواند به عصب بینایی آسیب برساند.

از چشمان خود محافظت کنید

هر روز می‌توانید اقدامات ساده‌ای برای حفظ سلامت چشمان خود انجام دهید. از این نکات برای محافظت از چشمان خود در برابر چیزهایی که می‌تواند به آنها آسیب برساند استفاده کنید:

  • عینک آفتابی بزنید. با استفاده از عینک آفتابی حتی در روزهای ابری از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید! حتماً به دنبال عینک آفتابی باشید که 99 تا 100 درصد اشعه UVA و UVB را مسدود کند.
  • از عینک محافظ استفاده کنید. عینک‌ها و عینک‌های ایمنی برای محافظت از چشمان شما در طول فعالیت‌های خاص، مانند ورزش، انجام کارهای ساختمانی، یا انجام تعمیرات منزل طراحی شده‌اند. می‌توانید آن‌ها را از اکثر ارائه‌دهندگان مراقبت از چشم و برخی از فروشگاه‌های لوازم ورزشی خریداری کنید. نکاتی را برای محافظت از چشمان کودکان خود هنگام ورزش دریافت کنید.
  • به چشمان خود استراحت دهید نگاه کردن به کامپیوتر برای مدت طولانی می‌تواند چشمان شما را خسته کند. به چشمان خود استراحت دهید و هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید و به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید.
  • اگر از لنز کنتاکت استفاده می کنید، اقداماتی را برای جلوگیری از عفونت چشم انجام دهید. همیشه قبل از گذاشتن یا بیرون آوردن لنزهای تماسی دستان خود را بشویید. حتما لنزهای تماسی خود را ضد عفونی کنید و مرتباً آنها را تعویض کنید. در مورد مراقبت از لنزهای تماسی اطلاعات بیشتر کسب کنید.