افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر بیشتری برای سایر شرایط پزشکی هستند.

ممکن است تعجب آور نباشد که بزرگسالان مبتلا به یک بیماری پزشکی بیشتر احتمال دارد افسردگی را تجربه کنند. عکس آن نیز صادق است: افراد در تمام سنین مبتلا به افسردگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی بیماری‌های جسمی هستند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به افسردگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سکته مغزی، درد و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان باشند. دلایل این مسئله هنوز مشخص نیست. یکی از عوامل برخی از این بیماری‌ها این است که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دسترسی کمتری به مراقبت‌های پزشکی خوب داشته باشند. آنها ممکن است زمان چالش برانگیزتری برای مراقبت از سلامت خود داشته باشند – برای مثال، مراقبت، مصرف داروهای تجویز شده، خوب غذا خوردن و ورزش کردن.

دانشمندان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تغییرات فیزیولوژیکی مشاهده شده در افسردگی ممکن است در افزایش خطر بیماری جسمی نقش داشته باشد یا خیر. در افراد مبتلا به افسردگی، دانشمندان تغییراتی را در نحوه عملکرد چندین سیستم مختلف بدن یافته اند که می‌تواند بر سلامت جسمی تأثیر بگذارد، از جمله:

• افزایش التهاب

• تغییرات در کنترل ضربان قلب و گردش خون

• ناهنجاری در هورمون‌های استرس

• تغییرات متابولیک مانند تغییراتی که در افراد در معرض خطر دیابت مشاهده می‌شود

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این تغییرات که در افسردگی دیده می‌شود، ممکن است خطر سایر بیماری‌های پزشکی را افزایش دهد. همچنین واضح است که افسردگی بر سلامت روان و زندگی روزمره تأثیر منفی دارد.

افسردگی حتی با وجود بیماری دیگری قابل درمان است

افسردگی یک عارضه شایع بیماری مزمن است، اما لازم نیست که بخشی طبیعی از ابتلا به یک بیماری مزمن باشد. درمان موثر برای افسردگی در دسترس است و حتی اگر شما بیماری یا شرایط پزشکی دیگری دارید نیز می‌تواند کمک کند.

اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان فکر می‌کنید که افسردگی دارید، مهم است که به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بگویید و گزینه‌های درمانی را بررسی کنید. شما همچنین باید به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد تمام درمان‌ها یا داروهای فعلی خود برای بیماری مزمن یا افسردگی خود (از جمله داروهای تجویز شده و مکمل‌های غذایی) اطلاع دهید. به اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌تواند به جلوگیری از مشکلات ناشی از تداخل چندین دارو با یکدیگر کمک کند. همچنین به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما کمک می‌کند تا در مورد مسائل کلی سلامت و درمان شما مطلع باشد.

بهبودی از افسردگی زمان می‌برد، اما درمان می‌تواند کیفیت زندگی شما را حتی در صورت داشتن یک بیماری پزشکی بهبود بخشد.

درمان افسردگی با دارو، روان درمانی (همچنین به نام “گفتگو درمانی”) یا ترکیبی از این دو نیز ممکن است به بهبود علائم فیزیکی یک بیماری مزمن یا کاهش خطر مشکلات آینده کمک کند. به همین ترتیب، درمان بیماری مزمن و کنترل علائم می‌تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند.

افسردگی روی هر فردی به طور متفاوتی تأثیر می گذارد. هیچ “یک اندازه مناسب برای همه” برای درمان وجود ندارد. ممکن است برای یافتن بهترین روش درمانی به آزمون و خطا نیاز باشد.