بر اساس یک تحلیل جدید، افراد مسنی که قهوه می‌نوشند – چه کافئین‌دار و چه بدون کافئین – ممکن است در معرض خطر مرگ کمتری نسبت به افرادی باشند که قهوه نمی‌نوشند. این یافته به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که نوشیدن قهوه ممکن است برای سلامتی نیز مفید باشد.

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است، اما اثرات آن برای سلامتی مشخص نیست. قهوه دم کرده حاوی ترکیب متنوعی از ترکیبات فعال بیولوژیکی است، بنابراین از بین بردن اثرات آن در بدن انسان دشوار است. مطالعات گذشته نتایج متفاوتی را هنگام بررسی اثرات بالقوه قهوه بر علل اصلی مرگ، مانند سرطان و بیماری قلبی، پیدا کرده است.

در مطالعه جدید، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر نیل فریدمن از موسسه ملی سرطان (NCI) ارتباط بین نوشیدن قهوه و خطر مرگ را بررسی کردند. آنها داده‌های بیش از 400000 مرد و زن آمریکایی 50 تا 71 ساله را که در مطالعه رژیم غذایی و سلامت NIH-AARP شرکت کرده بودند، بررسی کردند. اطلاعات در مورد مصرف قهوه یک بار توسط پرسشنامه در ورودی مطالعه در سال 1995-1996 جمع آوری شد. شرکت کنندگان تا پایان سال 2008 پیگیری شدند. در تجزیه و تحلیل، محققان اثرات سایر عوامل خطر بر مرگ و میر مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل را تنظیم کردند.

این تیم در نسخه 17 می 2012 مجله پزشکی نیوانگلند گزارش داد که نوشیدن قهوه خطر مرگ را کاهش می‌دهد. در مقایسه با مردان و زنانی که قهوه نمی‌نوشیدند، خطر مرگ در آن‌هایی که 3 فنجان یا بیشتر در روز می‌نوشیدند، تقریباً 10 درصد کمتر بود. کسانی که قهوه می‌نوشیدند کمتر به دلیل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی، سکته مغزی، جراحات و تصادفات، دیابت و عفونت‌ها جان خود را از دست می‌دادند.

محققان تاکید می‌کنند که ارتباطی که آنها یافته‌اند ثابت نمی‌کند که نوشیدن قهوه باعث طول عمر بیشتر افراد می‌شود.

فریدمن می‌گوید: «اگرچه نمی‌توانیم رابطه علّی بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر مرگ را استنباط کنیم، اما معتقدیم که این نتایج اطمینان می‌دهند که نوشیدن قهوه بر سلامتی تأثیر منفی نمی‌گذارد».

منابع:

سایت www.nih.gov