مردم به دلایل مختلفی رژیم گیاهخواری یا وگان را انتخاب می‌کنند. گاهی اوقات به خاطر نحوه رفتار با حیوانات یا محیط زیست است. اما انتخاب یک رژیم غذایی گیاهی نیز رایج است زیرا سالم‌تر تلقی می‌شود.

تحقیقات در طول سالیان متمادی رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه را با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان‌ها (در مقایسه با رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت و سایر محصولات حیوانی) مرتبط دانسته است. دستورالعمل‌ها و توصیه‌های رژیمی از سوی متخصصان تغذیه منعکس‌کننده این است و تشویق به اتخاذ رژیم‌هایی (مانند رژیم مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH) می‌کنند که از نظر میوه‌ها و سبزیجات سنگین هستند و مصرف گوشت قرمز را محدود می‌کنند.

رژیم‌های گیاهی محبوب عبارتند از:

یک رژیم گیاهخواری که شامل گوشت نیست.

رژیم وگان، نوعی رژیم گیاهخواری که نه تنها گوشت، بلکه محصولات حیوانی مانند شیر یا تخم مرغ را نیز حذف می‌کند.

یک رژیم غذایی آفت خوار، که عمدتاً گیاهی است، اما شامل غذاهای دریایی نیز می‌شود.

رژیم‌های غذایی گیاهی خطر دریافت ناکافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی را به همراه دارند. اما این خطرات به راحتی با انتخاب غذاهای گیاهی مناسب و در صورت لزوم مکمل‌ها برطرف می‌شوند. به عنوان مثال، سویا، کینوا و آجیل منابع خوب پروتئین و توفو، عدس و اسفناج منابع خوبی از آهن هستند.

اما یک مطالعه جدید، این احتمال را افزایش می‌دهد که علیرغم مزایای سلامتی که در تحقیقات گذشته نشان داده‌شده‌است، رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌توانند با خطرات ناشناخته قبلی برای سلامت همراه باشند.

گیاهخواران و وگان‌ها ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهند.

محققان بریتانیایی خطر سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را در طی دو دهه در بین نزدیک به 50000 نفر بر اساس رژیم غذایی که دنبال می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند. انواع سکته مغزی نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، از جمله خونریزی در مغز (سکته مغزی هموراژیک) و سکته بدون خونریزی (سکته مغزی ایسکمیک). در مقایسه با گوشت خواران:

میزان بیماری قلبی (مانند آنژین صدری یا حمله قلبی) در آفت خواران 13 درصد کمتر بود

نرخ بیماری قلبی در گیاهخواران 22 درصد کمتر بود

میزان سکته مغزی در بین گیاهخواران 20 درصد بیشتر بود. با این حال، خطر کلی کوچک بود، معادل سه مورد اضافی به ازای هر 1000 نفر در طول 10 سال.

خطر سکته مغزی بالاتر در بین گیاهخواران بیشتر به دلیل سکته مغزی هموراژیک بود

خطر سکته مغزی بالاتری در بین حشرات پس از زایمان مشاهده نشد.

در صورت تایید، این یافته ها نگاه ما به رژیم‌های غذایی گیاهی را پیچیده‌تر می‌کند. آیا نکات منفی جدی و نادیده گرفته‌شده در این رژیم‌ها وجود دارد که باید ما را در مورد انتخاب آنها دو بار فکر کند؟ یا آیا افزایش خطر سکته به شدت با مزایای قلبی و سایر مزایای سلامتی غلبه دارد؟

این مطالعه همچنین یادآوری است که تأثیر یک مداخله خاص (مانند رژیم غذایی) بر سلامتی ممکن است به راحتی قابل پیش‌بینی یا توضیح نباشد. در بیشتر موارد، خطر سکته مغزی و بیماری قلبی با هم افزایش یا کاهش می‌یابد، اما در این تحقیق اینطور نبود.