در مورد تاثیرگذاری روش‌های مکمل برای سردرد چه می‌دانیم؟
رویکردهای روانی و فیزیکی
طب سوزنی می‌تواند برای سردرد مفید باشد. بیشتر مزایای آن ممکن است ناشی از عوامل غیر اختصاصی از جمله انتظارات، باورها و پاسخ‌های دارونما باشد تا اثرات خاص سوزن زدن.
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که تکنیک‌های مبتنی بر بیوفیدبک ممکن است برای سردردهای تنشی و میگرن مفید باشد، اما همه نتایج تحقیقات موافق نیستند.
برای ماساژ، تکنیک‌های آرام‌سازی، دستکاری ستون فقرات و تای‌چی، شواهد بسیار محدود یا متناقض است که نتیجه‌گیری را دشوار می‌کند.


مکمل‌های غذایی
به نظر می رسد باتربور به کاهش فراوانی میگرن در بزرگسالان و کودکان کمک می کند. در سال 2012، آکادمی نورولوژی آمریکا استفاده از آن را برای پیشگیری از میگرن توصیه کرد. با این حال، آکادمی در سال 2015 به دلیل نگرانی‌های جدی در مورد سمیت احتمالی کبد، توصیه آن را متوقف کرد.
براساس شواهد بوجود آمده، کوآنزیم Q10، تب، منیزیم و ویتامین B ریبوفلاوین ممکن است برای کاهش دفعات میگرن مفید باشند. با این حال، برای همه این مکمل‌ها، میزان شواهد کم است. مطالعه اخیر روی غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 نشان داد که ممکن است دفعات و شدت میگرن را کاهش دهند، اما مطالعات مربوط به مکمل اسیدهای چرب امگا 3 اثرات مشابهی را نشان نداده است.


درباره بی خطر بودن روش های مکمل برای سردرد چه می‌دانیم؟
به طور کلی، رویکردهای روانی و فیزیکی مورد بحث در این برگه اطلاعات، سوابق ایمنی خوبی دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که آن‌ها برای همه بدون خطر هستند. سن، سلامت، شرایط خاص(مانند بارداری)، و داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید ممکن است بر ایمنی روش های مکمل تأثیر بگذارد.

مکمل‌های غذایی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و برخی ممکن است تداخلات نامطلوبی با داروها داشته باشند. اگر به دنبال یک مکمل غذایی برای سردرد هستید، با پزشک خود صحبت کنید.
در ادامه به بعضی دیگر از رویکردهای روانی و فیزیکی می‌پردازیم:
ماساژ
ماساژ درمانی شامل تکنیک‌های مختلفی است که در آن پزشکان بافت‌های نرم بدن را دستکاری می‌کنند.
شواهد محدود از دو مطالعه کوچک نشان می‌دهد که ماساژ درمانی احتمالاً برای میگرن مفید است، اما نمی‌توان نتیجه روشنی گرفت.
به نظر می‌رسد که ماساژ درمانی زمانی که توسط یک پزشک آموزش دیده انجام شود، خطرات کمی دارد. با این حال، افراد دارای شرایط سلامتی و زنان باردار ممکن است نیاز به اجتناب از برخی انواع ماساژ داشته باشند و باید قبل از انجام ماساژ درمانی با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنند.
تکنیک‌های آرامش بخش
تکنیک‌های تمدد اعصاب – مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی، تصویرسازی هدایت شده و تمرینات تنفسی – شیوه‌هایی هستند که می توانند پاسخ آرام سازی طبیعی بدن را ایجاد کنند. (برخی از انواع بیوفیدبک نیز برای کمک به افراد در یادگیری آرامش طراحی شده‌اند؛ بیوفیدبک در بخش جداگانه‌ای در بالا مورد بحث قرار گرفته است.)

اگرچه برخی از کارشناسان تکنیک‌های آرام سازی را برای سردردهای تنشی امیدوارکننده می‌دانند، اما شواهد زیادی برای حمایت از اثربخشی آن‌ها وجود ندارد. ارزیابی مطالعات با کیفیت بالا در مورد تکنیک‌های آرام سازی، شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا آن‌ها بهتر از عدم درمان یا دارونما هستند، به دست آورد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که تکنیک‌های آرام سازی کمتر از بیوفیدبک مفید هستند.

تکنیک‌های آرام سازی معمولاً عوارض جانبی ندارند. با این حال، اثرات مضر نادری در افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی یا روانی جدی گزارش شده است.


دستکاری ستون فقرات
دستکاری ستون فقرات تکنیکی است که در آن پزشکان از دست یا وسیله‌ای برای اعمال نیروی کنترل شده به مفصل ستون فقرات استفاده می‌کنند. کایروپراکتیک‌ها یا سایر متخصصان سلامت ممکن است از این تکنیک استفاده کنند.

دستکاری ستون فقرات اغلب برای سردرد استفاده می‌شود. با این حال، مشخص نیست که آیا دستکاری مفید است یا خیر، زیرا مطالعات نتایج متناقضی داشته‌اند.

عوارض جانبی دستکاری ستون فقرات می تواند شامل سردرد موقت، خستگی یا ناراحتی در ناحیه‌ای باشد که دستکاری شده است. گزارش‌های نادری از سکته‌های مغزی پس از دستکاری ستون فقرات فوقانی (گردنی) وجود دارد، اما اینکه آیا دستکاری واقعاً باعث سکته مغزی شده است، مشخص نیست.