عفونت HPV باعث سرطان دهانه رحم می‌شود. عفونت طولانی مدت (مداوم) با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تقریباً باعث همه سرطان‌های دهانه رحم می‌شود. دو نوع پرخطر HPV 16 و HPV 18 عامل 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند. اکثر عفونت‌های HPV خود به خود ظرف یک یا دو سال از بین می‌روند زیرا سیستم ایمنی عفونت را کنترل می‌کند.

این عفونت‌های کوتاه مدت باعث سرطان نمی‌شوند. هنگامی که یک عفونت پرخطر HPV سال‌ها طول بکشد، می‌تواند منجر به تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شود و در نتیجه ضایعه پیش سرطانی ایجاد شود. اگر ضایعه پیش سرطانی پیدا و برداشته نشود، ممکن است در نهایت به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

افرادی که در سنین پایین به خصوص قبل از 18 سالگی از نظر جنسی فعال می‌شوند یا دارای چندین شریک جنسی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به یک نوع پرخطر HPV هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه HPV باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها می‌شود، به HPV و سرطان مراجعه کنید.

عواملی که خطر ابتلا به عفونت HPV را افزایش می‌دهد و باعث سرطان می‌شود:

برخی از عوامل خطر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را برای فردی که دارای عفونت پرخطر HPV دهانه رحم است افزایش می‌دهد. این عوامل خطر عبارتند از:

داشتن سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت HPV کاهش دهد. عفونت‌های HPV در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از افرادی که نقص ایمنی ندارند، پایدار بوده و به سرطان تبدیل می‌شود. شما ممکن است دچار نقص ایمنی باشید اگر:

  • مبتلا به عفونت HIV یا بیماری دیگری هستید که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند.
  • برای سرکوب پاسخ ایمنی، مانند جلوگیری از رد عضو پس از پیوند، درمان بیماری خودایمنی یا درمان سرطان، دارو مصرف کنید.
  • سیگار کشیدن یا تنفس در دود دست دوم؛ افرادی که سیگار می‌کشند یا با دود دست دوم تنفس می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در آن‌ها افزایش می‌یابد. این خطر با بیشتر سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن افزایش می‌یابد.
  • عوامل تولید مثل هم استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی (قرص‌های ضد بارداری) و هم زایمان بسیاری از کودکان با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم همراه است.
  • چاقی؛ غربالگری سرطان دهانه رحم در افراد چاق ممکن است دشوارتر باشد و منجر به تشخیص کمتر پیش سرطانی‌ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.
  • قرار گرفتن در معرض DES یک علت نادر سرطان دهانه رحم است؛ قرار گرفتن در معرض دارویی به نام دی اتیل استیل‌بسترول (DES) در رحم یک عامل خطر مستقل برای نوعی سرطان دهانه رحم به نام آدنوکارسینوم سلول شفاف است. بین سال‌های 1940 تا 1971، DES به برخی از زنان باردار در ایالات متحده داده شد تا از سقط جنین (تولد زودرس جنینی که نمی‌تواند زنده بماند) و زایمان زودرس جلوگیری شود. زنانی که مادران آنها در دوران بارداری از DES استفاده کرده‌اند، در معرض افزایش خطر ناهنجاری های سلولی دهانه رحم و آدنوکارسینوم سلول شفاف واژن و دهانه رحم هستند.

سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است

سرطان دهانه رحم بسیار قابل پیشگیری است و در صورت تشخیص زودهنگام بسیار قابل درمان است. تقریباً از همه سرطان‌های دهانه رحم می‌توان با واکسیناسیون HPV، غربالگری معمول سرطان دهانه رحم و درمان مناسب پیگیری در صورت نیاز پیشگیری کرد.

غربالگری سرطان دهانه رحم

از آنجایی که واکسیناسیون HPV در برابر تمام انواع HPV که می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند محافظت نمی‌کند، غربالگری در فواصل زمانی منظم همچنان مهم است.

دو تست غربالگری که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، تست HPV و تست سیتولوژی (همچنین به نام تست پاپ یا پاپ اسمیر نیز شناخته می‌شود). این آزمایش‌ها می‌توانند عفونت‌های پرخطر HPV و تغییرات غیرطبیعی سلولی و پیش سرطان‌هایی را که می‌توانند قبل از تبدیل شدن به سرطان درمان شوند، پیدا کنند.

بنابراین مهم است که آزمایشات غربالگری منظم را از دهه 20 زندگی خود انجام دهند.

برای اینکه غربالگری سرطان دهانه رحم موثر باشد، افراد باید غربالگری به موقع و پیگیری نتایج غیرطبیعی آزمایش را انجام دهند. به دلیل آسیب‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی، گروه‌های خاصی ممکن است در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مشکل داشته باشند و در نتیجه بار نامتناسب سرطان دهانه رحم را تحمل کنند.

منبع

سایت: www.cancer.gov