هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) یک باکتری مارپیچی شکل است که در لایه مخاطی که داخل معده انسان را می‌پوشاند رشد می‌کند. اگرچه بسیاری از باکتری‌ها نمی‌توانند در محیط اسیدی معده زنده بمانند، هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند اسیدیته محیط محلی خود را در معده خنثی کند، البته نه معده به عنوان یک کل. این خنثی سازی موضعی به زنده ماندن باکتری کمک می‌کند.

راه دیگری که هلیکوباکتر پیلوری در محیط اسیدی معده زنده می‌ماند، نقب زدن در لایه مخاطی و اتصال به سلول‌هایی است که سطح داخلی آن را پوشانده‌اند. این همچنین به جلوگیری از تخریب سیستم ایمنی کمک می‌کند، زیرا حتی اگر سلول‌های ایمنی که به طور معمول باکتری‌های مهاجم را شناسایی کرده و به آنها حمله می‌کنند در نزدیکی محل‌های عفونت هلیکوباکتر پیلوری تجمع ‌کنند، نمی‌توانند به پوشش معده برسند.

هلیکوباکتر پیلوری همچنین با پاسخ‌های ایمنی موضعی تداخل پیدا می‌کند و آنها را در از بین بردن این باکتری بی اثر می‌کند.

عفونت با هلیکوباکتر پیلوری به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط شایع است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می‌زند که حدود دو سوم جمعیت جهان دارای این باکتری هستند. در ایالات متحده، شیوع هلیکوباکتر پیلوری در گروه‌های نژادی و قومی متفاوت است. برای مثال، در سال‌های 1999 تا 2000، حدود 21 درصد از سفیدپوستان غیر اسپانیایی، 52 درصد از سیاهپوستان غیر اسپانیایی و 64 درصد از آمریکایی‌های مکزیکی این باکتری را در خود جای داده بودند.

هلیکوباکتر پیلوری عمدتاً از طریق تماس دهانی با مدفوع (مدفوع-دهانی)، بزاق (دهانی-دهانی)، یا استفراغ (معده-دهانی) از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. در بیشتر جمعیت‌ها، این باکتری برای اولین بار در دوران کودکی به دست می‌آید. احتمال ابتلا به عفونت در کودکانی که در فقر، در شرایط شلوغ و در مناطقی با بهداشت ضعیف زندگی می‌کنند، بیشتر است.

آیا هلیکوباکتر پیلوری باعث سرطان یا بیماری‌های دیگر می‌شود؟

بله. اگرچه عفونت هلیکوباکتر پیلوری به خودی خود باعث بیماری نمی‌شود، عفونت مزمن باعث التهاب طولانی مدت در معده (به نام گاستریت غیر آتروفیک) در بیشتر افراد می‌شود. این التهاب می‌تواند منجر به چندین شرایط احتمالی شود، از جمله گاستریت آتروفیک (نازک شدن پوشش معده ناشی از التهاب طولانی مدت) و انواع خاصی از سرطان معده به ویژه آدنوکارسینوم معده و لنفوم بافت لنفاوی مرتبط با مخاط معده  که یک نوع نادر از لنفوم غیر هوچکین است.

به دلیل نقش آن در ایجاد سرطان معده، در سال 1994 هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یک عامل سرطان زا یا عامل سرطان زا توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی شد. در سال 2021، پانزدهمین گزارش برنامه ملی سم شناسی در مورد مواد سرطان‌زا، عفونت مزمن با هلیکوباکتر پیلوری را به فهرست موادی که پیش‌بینی می‌شود باعث ایجاد سرطان در انسان ‌شوند، اضافه کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا عفونت مزمن هلیکوباکتر پیلوری با افزایش خطر سایر سرطان‌ها مرتبط است یا خیر. اگرچه برخی مطالعات ارتباط احتمالی بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و افزایش خطر سرطان لوزالمعده را پیدا کرده‌اند، یک متاآنالیز در سال 2023 از مطالعات مشاهده‌ای شواهد کافی برای حمایت از چنین ارتباطی را نشان نمی دهد. شواهد رو به رشد ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و افزایش خطر سرطان کولورکتال را نشان می‌دهد.

با این حال، عفونت با هلیکوباکتر پیلوری با کاهش خطر آدنوکارسینوم مری، نوعی سرطان مری که با مری بارت و بیماری ریفلاکس معده مرتبط است، همراه است. عفونت مزمن هلیکوباکتر پیلوری همچنین می‌تواند باعث زخم معده (زخم معده و روده کوچک فوقانی) شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هلیکوباکتر پیلوری باعث سرطان معده می شود؟

بسیاری از مطالعات شواهد ثابتی ارائه کرده‌اند که عفونت مزمن هلیکوباکتر پیلوری باعث آدنوکارسینوم معده و لنفوم MALT معده می‌شود.

مطالعات اپیدمیولوژیک همچنین نشان داده است که در مناطق جغرافیایی که سرطان معده شایع است، به ویژه در آسیا، افراد مبتلا به عفونت مزمن هلیکوباکتر پیلوری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کاردیا معده هستند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که درمان برای ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری خطر ابتلا به سرطان معده را در افراد بدون علامت و در افرادی که به دلیل سابقه خانوادگی در معرض خطر هستند کاهش می دهد.

سرطان‌ها چقدر با عفونت مزمن با هلیکوباکتر پیلوری مرتبط هستند؟

در ایالات متحده، سرطان معده 1.4 درصد از سرطان‌های جدید تشخیص داده شده را تشکیل می‌دهد و عمدتاً بر گروه‌های اقلیت نژادی و قومی تأثیر می‌گذارد. در سال 2023، حدود 26500 نفر در ایالات متحده به سرطان معده مبتلا خواهند شد و 11130 نفر بر اثر این سرطان خواهند مرد.

سرطان معده در کشورهای آسیای شرقی، اروپای شرقی و آمریکای مرکزی و جنوبی بیشتر از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی شایع است.

در سطح جهانی، سرطان معده پنجمین سرطان شایع است. این چهارمین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است که در سال 2020 باعث مرگ حدود 769000 نفر شده است.

بروز سرطان معده در بیشتر نقاط جهان رو به کاهش است. در ایالات متحده، کاهش بروز سرطان معده عمدتاً در میان افراد بالای 64 سال و برای سرطان معده غیرکاردیا است. با این حال، افزایش غیرقابل توضیحی در بروز سرطان معده غیر کاردیا در افراد جوان سفید پوست و اسپانیایی تبار مشاهده شده است. در سراسر جهان، بروز سرطان کاردیای معده، که زمانی بسیار نادر بود، در دهه های اخیر افزایش یافته است.

آیا درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد؟

بله. داده‌های پیگیری طولانی‌مدت از یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌شده در شاندونگ، چین – منطقه‌ای که میزان سرطان معده در آن بسیار بالا است – نشان داد که درمان 2 هفته‌ای با آنتی‌بیوتیک‌ها برای ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری به طور قابل‌توجهی باعث کاهش بروز سرطان معده شد. تقریباً 50 درصد طی 22 سال پیگیری پس از درمان. مطالعات دیگر در جمعیت های آسیایی به طور مشابه نشان داده اند که ریشه کن کردن هلیکوباکتر پیلوری باعث کاهش بروز سرطان معده در افراد سالم آلوده بدون علامت می‌شود.

کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌شده دیگری که در میان بیمارانی که برای سرطان معده اولیه تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند، نشان داد که احتمال ابتلا به ضایعات اضافی سرطان معده (به نام سرطان متاکرون معده) در افرادی که درمان ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری را دریافت کرده‌اند در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند، نصف است. نکته مهم، یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت در سراسر کشور در سوئد هیچ شواهدی مبنی بر افزایش آدنوکارسینوم مری پس از درمان ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری پیدا نکرد.

چه کسانی باید برای عفونت هلیکوباکتر پیلوری آزمایش و درمان شوند؟

طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، افرادی که زخم معده یا اثنی عشر فعال دارند یا سابقه زخم معده دارند، باید برای هلیکوباکتر پیلوری آزمایش شوند و اگر عفونت دارند، باید تحت درمان قرار گیرند. آزمایش و درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری نیز پس از جراحی برای سرطان معده اولیه یا لنفوم MALT معده با درجه پایین توصیه می‌شود. با این حال، اکثر کارشناسان موافقند که شواهد موجود از آزمایش گسترده و ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری پشتیبانی نمی‌کند. درمان ریشه کنی غیرضروری یا نامناسب ممکن است به افزایش مقاومت هلیکوباکتر پیلوری به چندین آنتی بیوتیک در ایالات متحده کمک کند.