بررسی اجمالی

سلامت روان شامل بهزیستی عاطفی، روانی و اجتماعی است. این بر نحوه تفکر، احساس، عمل، انتخاب و ارتباط ما با دیگران تأثیر می‌گذارد. سلامت روان چیزی بیش از فقدان یک بیماری روانی است – برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما ضروری است. خودمراقبتی می‌تواند در حفظ سلامت روان شما نقش داشته باشد و در صورت ابتلا به بیماری روانی به درمان و بهبودی شما کمک کند.

درباره خودمراقبتی

خودمراقبتی یعنی وقت گذاشتن برای انجام کارهایی که به شما کمک می‌کند خوب زندگی کنید و هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی خود را بهبود بخشید. وقتی صحبت از سلامت روان شما می‌شود، خودمراقبتی می‌تواند به شما در مدیریت استرس، کاهش خطر بیماری و افزایش انرژی کمک کند. حتی اقدامات کوچک مراقبت از خود در زندگی روزمره شما می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای شروع مراقبت از خود آورده شده است:

ورزش منظم داشته باشید. تنها 30 دقیقه پیاده‌روی در روز می‌تواند به تقویت خلق و خو و بهبود سلامت شما کمک کند.

وعده های غذایی سالم و منظم بخورید و هیدراته بمانید. یک رژیم غذایی متعادل و آب فراوان می‌تواند انرژی و تمرکز شما را در طول روز بهبود بخشد. همچنین نوشیدنی‌های کافئین دار مانند نوشابه یا قهوه را محدود کنید.

خواب را در اولویت قرار دهید. به یک برنامه پایبند باشید و مطمئن شوید که خواب کافی دارید. نور آبی از دستگاه‌ها و صفحه‌نمایش‌ها می‌تواند خواب را سخت‌تر کند، بنابراین نور آبی تلفن یا رایانه خود را قبل از خواب کاهش دهید.

یک فعالیت آرامش بخش را امتحان کنید. برنامه‌ها یا برنامه‌های تمدد اعصاب یا تندرستی را که ممکن است شامل مدیتیشن، آرامش عضلانی یا تمرین‌های تنفسی باشد، کاوش کنید. زمان‌های منظمی را برای این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌های سالمی که از آن لذت می‌برید، مانند روزنامه‌نگاری، برنامه‌ریزی کنید.

اهداف و اولویت‌ها را تعیین کنید. تصمیم بگیرید که اکنون چه کاری باید انجام شود و چه چیزی می‌تواند به زمان دیگری موکول شود. اگر احساس می‌کنید بیش از حد کار می‌کنید، یاد بگیرید که به کارهای جدید «نه» بگویید. سعی کنید در پایان روز به کارهایی که انجام داده‌اید توجه داشته باشید، نه کارهایی که نتوانسته‌اید انجام دهید.

قدردانی را تمرین کنید. هر روز چیزهایی را که برای آنها سپاسگزار هستید به خود یادآوری کنید. آن‌ها را در شب یادداشت کنید یا در ذهن خود تکرار کنید.

روی مثبت بودن تمرکز کنید. افکار منفی و غیر مفید خود را شناسایی کرده و به چالش بکشید.

ارتباطات خود را تقویت کنید. با دوستان یا اعضای خانواده خود که می توانند حمایت عاطفی و کمک عملی ارائه دهند تماس بگیرید.

مراقبت از خود برای هرکسی متفاوت است و مهم است که آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و از آن لذت ببرید. ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشید تا کشف کنید چه چیزی برای شما بهتر است. علاوه بر این، اگرچه خودمراقبتی درمانی برای بیماری‌های روانی نیست، اما درک اینکه چه چیزی باعث تحریک علائم خفیف بیماری شما می‌شود و چه تکنیک‌های مقابله‌ای برای شما موثر است، می‌تواند به مدیریت سلامت روان شما کمک کند.

چه زمانی به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

اگر علائم شدید یا ناراحت کننده‌ای را تجربه می‌کنید که 2 هفته یا بیشتر طول کشیده است، از متخصصان کمک بگیرید، مانند:

مشکل در خوابیدن

تغییرات اشتها که منجر به تغییرات وزن ناخواسته می‌شود

تلاش برای بلند شدن از رختخواب صبح به دلیل خلق و خو

مشکل در تمرکز

از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا برای شما لذت بخش است

ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیت‌های معمول روزانه

صبر نکنید تا علائم شما بسیار زیاد شود. در مورد نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید، که در صورت نیاز می‌تواند شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

در بحران چه باید کرد

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید در حال مبارزه یا افکار خودکشی است، با شماره 123 اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.