نقص مادرزادی قلب چیست؟

نقایص مادرزادی قلب یا بیماری‌ها، مشکلاتی در ساختار قلب هستند که در بدو تولد وجود دارند. آنها ممکن است جریان طبیعی خون را در قلب تغییر دهند. نقص مادرزادی قلب شایع‌ترین نوع نقص مادرزادی است.

انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد. شایع‌ترین نقص‌ها شامل دیواره‌های داخلی قلب، دریچه‌های قلب یا رگ‌های خونی بزرگی است که خون را به قلب و از آن می‌برند. برخی از نقایص ساده هستند و نیازی به درمان ندارند، در حالی که برخی دیگر حیاتی هستند و بلافاصله پس از تولد نیاز به درمان دارند.

پزشکان اغلب نمی‌دانند که چرا نقص مادرزادی قلب رخ می‌دهد، اما عوامل متعددی می‌توانند خطر تولد نوزادی با مشکل قلبی را افزایش دهند. برخی از خطرات شامل سیگار کشیدن یا مصرف برخی داروها در دوران بارداری و سابقه خانوادگی نقص مادرزادی قلب است.

نقایص مادرزادی قلب معمولاً توسط پزشک بر اساس علائم یا با غربالگری نوزادان یا قبل از تولد قابل تشخیص است. گاهی اوقات، ممکن است پزشک برای کمک به تشخیص نقص مادرزادی قلب شما یا کودکتان نیاز به انجام آزمایشات قلب داشته باشد.

طی چند سال اخیر، تشخیص و درمان نقایص مادرزادی قلب بهبود یافته است. در حال حاضر، بسیاری از کودکان و بزرگسالان با نقایص مادرزادی قلب زندگی می‌کنند یا از آن بهبود یافته اند. مدیریت وضعیت خود با دریافت مراقبت‌های پیگیری معمول، مراقبت از سلامت روان و نظارت بر وضعیت شما می‌تواند به کاهش عوارض و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

علائم نقایص مادرزادی قلب

علائم نقص مادرزادی قلب به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، علائم ممکن است برای نوزادان و بزرگسالان متفاوت باشد. آنها همچنین به تعداد، نوع و شدت نقص قلبی بستگی دارند. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • رنگ آبی پوست و لب های کودک
  • خستگی یا احساس خستگی مداوم
  • سوفل قلب، که صداهای غیر معمولی است که بین ضربان قلب شنیده می‌شود. زمزمه‌ها گاهی شبیه صدای زوزه‌کشی یا زوزه‌کشی به نظر می‌رسند
  • گردش خون ضعیف
  • تنفس سریع و پی‌درپی
  • تنگی نفس در حین فعالیت بدنی ممکن است در کودکان یا بزرگسالان مبتلا به نقص مادرزادی قلبی رخ دهد

غربالگری قبل از تولد نوزاد

اکوکاردیوگرافی یا اکو یک آزمایش بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب استفاده می‌کند. اگر سونوگرافی‌های معمول شما نشانه‌ای از وجود نقص قلبی در کودک در حال رشد شما را نشان دهد یا اگر عوامل خطر برای نقص مادرزادی قلب داشته باشید، ممکن است پزشک، اکوکاردیوگرام جنین را در دوران بارداری توصیه کند.

غربالگری نوزادان

پالس اکسیمتری آزمایشی است که می تواند نشان دهد سطح اکسیژن خون نوزاد تازه متولد شده کم است یا خیر، که ممکن است نشانه‌ای از نقایص مادرزادی قلب باشد. این آزمایش شامل اتصال سنسورهایی به دست یا پای نوزاد برای اندازه گیری سطح اکسیژن است و برای همه نوزادان در ایالات متحده توصیه می‌شود.

سطح پایین اکسیژن در خون می‌تواند به دلیل نقص مادرزادی قلب باشد یا می‌تواند نشانه‌ای باشد که مشکل دیگری وجود دارد. اگر فرزند شما سطح اکسیژن پایینی داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش را تکرار کند یا ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص نقص مادرزادی قلب انجام دهد.

آیا می‌توان از نقص مادرزادی قلب پیشگیری کرد؟

در حالی که همیشه نمی‌توانید از نقص مادرزادی قلب جلوگیری کنید، می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به نوزاد انجام دهید.

اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید از مصرف برخی داروها خودداری کنید. در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید و بپرسید کدامیک برای مصرف در دوران بارداری بی خطر هستند.

کنترل شرایط پزشکی موجود، مانند دیابت و فنیل کتونوری، که می‌تواند خطر تولد نوزاد با نقص مادرزادی قلبی را افزایش دهد.

اگر شما، همسرتان یا یکی از فرزندانتان بیماری قلبی مادرزادی دارید و قصد دارید فرزند دیگری داشته باشید، با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید. یک مشاور ژنتیک می‌تواند به سوالات در مورد خطرات پاسخ دهد و گزینه‌های موجود را توضیح دهد.

سیگار را ترک کنید و از دود دست دوم سیگار خودداری کنید.

علل و عوامل خطر

چه چیزی باعث نقص مادرزادی قلب می‌شود؟

نقایص مادرزادی قلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که در زمانی که کودک در رحم رشد می‌کند، قلب به طور طبیعی رشد نمی‌کند. پزشکان اغلب نمی‌دانند که چرا نقص مادرزادی قلب رخ می‌دهد. محققان می‌دانند که ژنتیک گاهی اوقات می‌تواند نقش داشته باشد.

نارسایی‌های مادرزادی قلب به دلیل تغییرات یا جهش در DNA کودک شایع است.

به ندرت، نقایص مادرزادی قلب توسط ژن‌های خاصی ایجاد می‌شود که از والدین به ارث می‌رسد. این بدان معناست که والدینی که دارای نقص مادرزادی قلبی هستند ممکن است احتمال بیشتری برای داشتن فرزندی با این نقص داشته باشند.

درمان

نقایص مادرزادی قلب چگونه درمان می‌شود؟

نوع درمان بستگی به نوع نقص مادرزادی قلب شما یا نوزادتان و میزان جدی بودن آن دارد. اکثر نقایص مادرزادی ساده قلب با گذشت زمان بهتر می‌شوند و به هیچ وجه نیازی به درمان ندارند. با این حال، نقایص مادرزادی مهم قلب اغلب نیاز به درمان دارند.

داروها

اگر کودک شما دارای نوع خاصی از نقص مادرزادی قلب به نام مجرای شریانی باز باشد، اغلب از دارو استفاده می‌شود. معمولاً مجرای شریانی باز خود به خود از بین می‌رود، با این حال، گاهی اوقات برای بستن مجرای شریانی باز در نوزادان نارس نیاز به دارو است.

عمل جراحی

در جراحی قلب، جراح قفسه سینه را باز می‌کند تا مستقیماً روی قلب کار کند. ممکن است به دلایل زیادی نیاز به جراحی باشد:

  • برای ترمیم یک سوراخ در قلب، مانند نقص دیواره بین بطنی یا نقص دیواره بین دهلیزی
  • برای ترمیم مجرای شریانی باز
  • برای ترمیم نقایص پیچیده، مانند مشکلات در محل رگ‌های خونی نزدیک قلب یا نحوه تشکیل آنها
  • برای تعمیر یا تعویض شیر
  • برای گشاد کردن عروق خونی باریک