سرنخ‌هایی در مورد سلامتی شما می‌تواند درست در دست‌هاي شما باشند. به ناخن‌های خود نگاه كنيد. آنها می‌توانند بینشی در مورد نگرانی‌های احتمالی سلامتی ارائه دهند. بسیاری از تغییرات ناخن‌ها طبیعی است و جای نگرانی نیست؛ اما گاهی اوقات تغییر در ظاهر و رشد ناخن‌ها می‌تواند نشانه بیماری باشد.

 ناخن‌ها در واقع سلول‌های تخصصی پوست هستند. آنها از کراتین، پروتئینی که در مو و پوست شما نیز یافت می‌شود، ساخته شده‌اند. دکتر مایومی ایتو از دانشگاه نیویورک که چگونگی بازسازی سلول‌های پوست را مطالعه می‌کند، توضیح می‌دهد: «ناخن‌ها فقط برای حفظ ظاهر دستان شما نیستند.»

ناخن‌های شما از انتهای انگشتان دست و پا محافظت می‌کند. آنها همچنین به شما کمک می‌کنند اشیاء را بگیرید و چیزهای کوچک را بردارید. ورق زدن یک کتاب یا برداشتن نخ بدون ناخن دشوارتر است. قسمتی از ناخن که می‌توانید ببینید صفحه ناخن نامیده می‌شود. ناخن‌ها از ناحیه‌ای در پایه ناخن زیر پوست به نام ماتریکس ناخن رشد می‌کنند. در اینجا سلول‌های ناخن جدید ساخته و با هم بسته‌بندی می‌شوند. سلول‌های قدیمی ناخن سپس به سطح نوک انگشت فشار داده می‌شوند. ایتو اولین کسی بود که سلول‌های بنیادی موجود در ماتریکس ناخن را که باعث رشد ناخن‌ها می‌شوند، شناسایی کرد. برخی چیزها می‌توانند بر رشد ناخن تأثیر بگذارند. یک بیماری جدی یا تب می‌تواند این روند را متوقف کند. وقفه می‌تواند باعث فرورفتگی‌هایی شود که به صورت افقی روی ناخن ها قرار مي‌گيرند. به این خطوط بیو می‌گویند. آن‌ها همچنین می‌توانند ناشی از آسیب به ناخن، کمبود برخی ویتامین‌ها و يا شیمی درمانی باشند.

حفره‌های ریز در ناخن نیز می‌تواند نشانه بیماری باشد واين  در بین افرادی که پسوریازیس دارند رایج است. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته پوسته در پوست می‌شود. سوراخ شدن ناخن همچنین با یک بیماری خود ایمنی که باعث ریزش مو مي‌شود، به نام آلوپسی آره آتا مرتبط است.

اگر ناخن‌هایتان مانند یک قاشق به سمت داخل می‌چرخد، ممکن است آهن کافی دریافت نکنید. ناخن‌های قاشقی یا کویلونیشیا می‌تواند نشانه کم خونی فقر آهن باشد. به دلیل کمبود آهن، بدن شما نمی‌تواند مولکولی را که گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن به آن نیاز دارند به اندازه کافی بسازد. چماق زدن ناخن، جایی که نوک ناخن بزرگ شده و اطراف نوک آن خمیده می‌شود، یکی دیگر از مشکلات ناخن است. این می‌تواند یک ویژگی بی‌ضرر باشد که در خانواده شما وجود دارد، اما با مشکلات ریوی و قلبی نیز مرتبط است. تغییر در رنگ ناخن رایج است. ناخن‌های زرد اغلب در اثر قارچ ناخن ایجاد می‌شوند. در برخی موارد، آنها می‌توانند به چیزی جدی‌تر مانند بیماری ریوی اشاره کنند.

 اگر متوجه شدید که ناخن‌هایتان بیشتر سفید شده است، ممکن است نشانه‌ای از پیری باشد. اما گاهی اوقات به دلیل شرایط جدی مانند بیماری کبد و کلیه یا دیابت است. رگه‌های تیره روی ناخن که به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند باید برای رد سرطان پوست بررسی شوند. برخی عفونت‌ها، به‌ویژه قلب، می‌توانند باعث ایجاد رگه‌های قرمز رنگ در زیر ناخن شوند.

 اگر ناخن‌هایتان غیرعادی به نظر می‌رسند، با پزشک خود صحبت کنید.ممکن است پزشک شما را برای دیدن یک متخصص پوست بفرستد. این نوع پزشک، متخصص بیماری‌هایی است که پوست و ناخن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.