بسیاری از مردم زمانی که احساس بیماری می‌کنند به قرص‌ها و مکمل‌هایی حاوی زینک(روی) تمایل پیدا می‌کنند. این یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در بدن شماست و تقریباً در تمام جنبه‌های سلامتی شما نقش کلیدی دارد.

به عنوان مثال، زینک به عنوان یک کوفاکتور برای بیش از 300 آنزیم مختلف مورد نیاز است، به این معنی که برای عملکرد مناسب آن‌ها مورد نیاز است.

به علاوه، بر اساس تحقیقات، نشان داده می‌شود این ماده معدنی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، سطح قند خون را تثبیت کند و از سلامت پوست، چشم‌ها و قلب حمایت کند.

استفاده‌ها و مزایای بالقوه

زینک برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی حیاتی است و با فواید مختلفی همراه بوده است. مکمل‌های زینک اغلب برای کمک به درمان و پیشگیری از کمبود آن استفاده می‌شوند.

اگرچه کمبود زینک غیر معمول است، اما این ماده معدنی به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که بدن شما به تنهایی قادر به تولید آن نیست. افرادی که رژیم‌های غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی، یا برخی از شرایط سلامتی دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

علائم کمبود زینک شامل کاهش ایمنی، ریزش مو، کم اشتهایی، اسهال و کندی بهبود زخم است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های زینک به طور موثر سطح آن را در خون افزایش می‌دهد.

بر اساس بررسی‌های منابع معتبر، اکثر موارد کمبود زینک به راحتی با مکمل‌ها و اصلاحات رژیم غذایی جبران می‌شود و منجر به بهبود سریع علائم ناشی از کمبود می‌شود.

اگر به اندازه کافی زینک در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، مکمل‌ها ممکن است ضروری نباشند. اگر مشکوک هستید که ممکن است کمبود داشته باشید، پزشک می‌تواند با انجام آزمایش بر روی خون شما، تعیین کند که آیا مکمل می‌تواند مفید باشد یا خیر.

ممکن است مدیریت قند خون را تقویت کند

زینک به دلیل نقشی که در مدیریت قند خون و ترشح انسولین دارد، شناخته می‌شود. انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال قند از جریان خون به بافت‌ها را بر عهده دارد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زینک ممکن است به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که زینک ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، که می‌تواند توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح قند خون طبیعی بهبود بخشد.

به مبارزه با آکنه کمک می‌کند

مکمل‌های زینک اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری‌های رایج پوستی مانند آکنه استفاده می‌شوند.

ثابت شده است که نوعی روی به نام سولفات روی برای کاهش علائم آکنه خفیف تا متوسط ​​مفید است.

نه تنها افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند، سطح زینک خونی کمتری دارند، بلکه مکمل‌های زینک نیز می‌توانند میزان متوسط ​​برآمدگی‌های التهابی ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

مکمل‌های زینک نیز اغلب بر سایر روش‌های درمانی ترجیح داده می‌شوند، زیرا ارزان، مؤثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه هستند.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی یک بیماری جدی برای سلامتی است که تقریباً 33٪ از مرگ و میرها را در سرتاسر جهان تشکیل می‌دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زینک ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. حتی ممکن است سطح‌ تری‌گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهند.

در یکی از بررسی‌ها از 24 مطالعه، نشان داد که مکمل‌های زینک باعث کاهش سطح کلسترول تام و LDL (بد) و تری گلیسیرید خون می‌شود. به این ترتیب، آنها به طور بالقوه می‌توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

براساس همین تحقیقات نشان داده شد که مکمل‌های زینک می‌توانند سطح فشار خون سیستولیک را کاهش دهند که بالاترین میزان فشار خون است.

دژنراسیون ماکولا را کند می‌کند

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشم و یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است.

مکمل‌های روی اغلب برای کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و کمک به محافظت در برابر از دست دادن بینایی و کوری استفاده می‌شود.

یک مطالعه در سال 2014 بر روی 72 فرد مبتلا به AMD نشان داد که مصرف 50 میلی گرم سولفات زینک روزانه به مدت 3 ماه، پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

با این حال، نمی‌توان نشان داد که مکمل‌های روی به تنهایی ممکن است بینایی را بهبود بخشد بلکه باید با سایر گزینه‌های درمانی برای به حداکثر رساندن نتایج همراه شود.

به این ترتیب، تحقیقات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین این ماده معدنی و سلامت چشم مورد نیاز است.

انواع مکمل‌های زینک

هنگام انتخاب مکمل زینک ، احتمالاً متوجه خواهید شد که انواع مختلفی در دسترس است.

این اشکال مختلف زینک به روش‌های متفاوتی بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد.

در اینجا چند نوع وجود دارد که ممکن است در بازار پیدا کنید:

زینک گلوکونات: به عنوان یکی از رایج‌ترین اشکال OTC، گلوکونات روی، اغلب در داروهای سرماخوردگی مانند قرص‌ها و اسپری‌های بینی استفاده می‌شود.

استات روی: مانند زینک گلوکونات، استات روی، اغلب به پاستیل‌های سرد برای کاهش علائم و تسریع بهبودی اضافه می‌شود.

سولفات روی: سولفات روی علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، شدت آکنه را کاهش می‌دهد.

پیکولینات روی: طبق مطالعات، بدن شما ممکن است این شکل را بهتر از سایر انواع روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی، جذب کند.

اوروات روی: این شکل به ترکیبی به نام اسید اوروتیک متصل می‌شود. این یکی از رایج‌ترین انواع مکمل‌های روی است.

دوز

اینکه چه مقدار روی باید در روز مصرف کنید به میزان مصرف رژیم غذایی و نوع مکملی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد، زیرا مکمل‌ها می‌توانند حاوی مقادیر مختلفی از روی عنصری باشند.

به عنوان مثال، سولفات روی از 23 درصد عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم سولفات روی حدود 50 میلی گرم روی را فراهم می‌کند.

مقدار عنصری معمولاً روی برچسب مکمل شما درج می‌شود و تعیین مقدار مصرف برای رفع نیازهای روزانه را آسان می‌کند.

برای بزرگسالان، دوز توصیه شده روزانه معمولاً 30-15 میلی گرم روی عنصری است.

این مقدار را می توان با انواع غذاهای غنی از روی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی شده، آجیل، دانه‌ها، حبوبات و محصولات لبنی به دست آورد.

به عنوان مثال، یک وعده 3 اونس (85 گرم) گوشت گاو حاوی 5.3 میلی گرم روی است در حالی که انواع خاصی از غلات صبحانه حاوی حدود 2.8 میلی گرم در هر وعده است.

دوزهای بالاتر روی مکمل ممکن است برای درمان بیماری‌هایی مانند آکنه، اسهال و عفونت‌های تنفسی استفاده شود.

با این حال، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد روی، بهتر است از حد بالای 40 میلی گرم در روز تجاوز نکنید – مگر اینکه تحت راهنمایی و نظارت پزشکی باشید.

ایمنی و عوارض جانبی

هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می‌شود، مکمل‌های روی می‌توانند یک راه ایمن و موثر برای افزایش مصرف روی و بهبود چندین جنبه از سلامت شما باشند. با این حال، عوارض جانبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

عوارض جانبی مکمل‌های خوراکی روی

مکمل‌های روی معمولاً به خوبی تحمل می‌شوند، اگرچه در برخی افراد با عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده همراه بوده‌اند.

به علاوه، بیش از 40 میلی گرم در روز عنصر روی می‌تواند علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند.

روی همچنین می‌تواند توانایی بدن شما را برای جذب منبع مطمئن مس مختل کند و به طور بالقوه منجر به کمبود این ماده معدنی کلیدی در طول زمان شود.

علاوه بر این، نشان داده شده است که مکمل‌های روی با جذب آنتی‌بیوتیک‌های خاص تداخل دارند و در صورت مصرف همزمان، اثربخشی آنها را کاهش می‌دهند.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، به دوز توصیه شده پایبند باشید و از تجاوز از حد بالای قابل تحمل 40 میلی گرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشکی باشید.

اگر پس از مصرف مکمل‌های روی، عوارض جانبی منفی را تجربه کردید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید. در صورت تداوم علائم، با یک متخصص مشورت کنید.

Leave a Reply