اگر عملکرد کلیه شما کمتر از 15 درصد نرمال باشد، گفته می‌شود که شما دچار نارسایی کلیه هستید. ممکن است علائمی از تجمع مواد زائد و آب اضافی در بدن خود داشته باشید.

برای جایگزینی عملکرد کلیه از دست رفته خود، ممکن است یکی از سه گزینه درمانی را داشته باشید:

همودیالیز

دیالیز صفاقی

پیوند کلیه

بیماری کلیوی مرحله پایانی (ESRD) نارسایی کلیه است که با دیالیز یا پیوند کلیه درمان می‌شود.

برخی از افراد مبتلا به نارسایی کلیه ترجیح می‌دهند دیالیز یا پیوند انجام ندهند، اما همچنان از تیم مراقبت‌های بهداشتی خود مراقبت دریافت می‌کنند، دارو مصرف می‌کنند و رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی خود را زیر نظر دارند.

با تیم مراقبت‌های بهداشتی و خانواده خود کار کنید تا گزینه‌های خود را در نظر بگیرید و درمانی مناسب خود را انتخاب کنید. درمان به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و عمر طولانی تری داشته باشید.

هر چه از قبل در مورد آنچه که باید انتظار داشته باشید بیشتر بدانید، ممکن است آمادگی بیشتری برای انتخاب درمانی داشته باشید و مسئولیت مراقبت خود را بر عهده بگیرید. همچنین باید به خودتان زمان بدهید تا به تغییرات بزرگی که در زندگی شما روی خواهد داد عادت کنید. نارسایی کلیه فعالیت های روزانه شما را تغییر می‌دهد و ممکن است روابط شما با دوستان و خانواده و احساس شما را تغییر دهد.

علائم نارسایی کلیه چیست؟

علائم نارسایی کلیه ممکن است آنقدر آهسته شروع شود که شما فوراً متوجه آنها نشوید.

کلیه‌های سالم از تجمع مواد زائد و مایعات اضافی در بدن شما جلوگیری می‌کنند و نمک‌ها و مواد معدنی موجود در خون مانند کلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم را متعادل می‌‎کنند. کلیه‌های شما همچنین هورمون‌هایی می‌سازند که به کنترل فشار خون، ساخت گلبول‌های قرمز و قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کنند.

نارسایی کلیه به این معنی است که کلیه‌های شما دیگر به اندازه کافی برای انجام این کارها خوب کار نمی‌کنند و در نتیجه سایر مشکلات سلامتی ایجاد می‌شود. همانطور که عملکرد کلیه شما کاهش می یابد، ممکن است:

معمولاً در پاها یا مچ پاها ورم داشته باشید،

سردرد بگیرید،

احساس خارش داشته باشید،

در طول روز احساس خستگی کنید و در شب مشکل خواب داشته باشید،

احساس بیماری در معده خود داشته باشید، حس چشایی خود را از دست بدهید، احساس گرسنگی نکنید یا وزن کم کنید،

ادرار کم یا بدون ادرار کردن،

گرفتگی عضلات، ضعف یا بی حسی داشته باشید،

درد، سفتی یا مایع در مفاصل خود داشته باشید،

احساس گیجی، مشکل در تمرکز، یا مشکلات حافظه دارید،

پیروی از برنامه درمانی می‌تواند به شما در جلوگیری یا رفع بیشتر این علائم کمک کند. برنامه درمانی شما ممکن است شامل درمان‌های منظم دیالیز یا پیوند کلیه، برنامه غذایی خاص، فعالیت بدنی و دارو باشد.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی چه مشکلات سلامتی می‌توانند داشته باشند؟

بیماری کلیوی می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. تیم مراقبت‌های بهداشتی شما با شما همکاری خواهد کرد تا به شما کمک کند تا از موارد زیر جلوگیری یا مدیریت کنید:

فشار خون بالا. فشار خون بالا می تواند هم علت و هم نتیجه بیماری کلیوی باشد. فشار خون بالا به کلیه‌های شما آسیب می‌زند و کلیه‌های آسیب‌دیده به خوبی برای کنترل فشار خون شما کار نمی‌کنند. با نارسایی کلیه، کلیه‌های شما نمی توانند از شر آب اضافی خلاص شوند. مصرف بیش از حد آب می‌تواند باعث تورم شود، فشار خون شما را افزایش دهد و قلب شما را سخت‌تر کار کند.

داروهای کاهش‌دهنده فشار خون، محدود کردن سدیم و مایعات در رژیم غذایی، فعال ماندن، مدیریت استرس و ترک سیگار می‌تواند به شما در کنترل فشار خون کمک کند.

بیماری قلبی. بیماری کلیوی و بیماری قلبی دو علت اصلی مشابه دارند: دیابت و فشار خون بالا. افراد مبتلا به بیماری کلیوی در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند و افراد مبتلا به بیماری قلبی در معرض خطر بالای بیماری کلیوی هستند.

اقداماتی که برای مدیریت بیماری کلیوی، فشار خون، کلسترول و گلوکز خون خود انجام می‌دهید (اگر دیابت دارید) همچنین به شما در جلوگیری از حملات قلبی یا سکته کمک می کند.


چگونه می‌توانم با نارسایی کلیه خوب زندگی کنم؟

به برنامه درمانی خود پایبند باشید

در هر ویزیت داروهای خود را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بررسی کنید و داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.

با یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا یک برنامه غذایی تهیه کنید که شامل غذاهایی باشد که از خوردن آنها لذت می‌برید و در عین حال به سلامتی شما نیز کمک می‌کند.

فعال بمانید – پیاده‌روی کنید یا فعالیت بدنی دیگری را که دوست دارید انجام دهید.

با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشید

درمان با دیالیز یا پیوند به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید و عمر طولانی‌تری داشته باشید. تیم مراقبت‌های بهداشتی شما برای ایجاد یک برنامه درمانی برای رفع مشکلات سلامتی شما با شما همکاری خواهد کرد. درمان شما شامل مراحلی است که می‌توانید برای حفظ کیفیت زندگی و سطح فعالیت خود بردارید.

برنامه غذایی شما نقش مهمی دارد. هنگامی که دچار نارسایی کلیه هستید، آنچه می‌خورید و می‌نوشید ممکن است به شما کمک کند تعادل نمک، مواد معدنی و مایعات را در بدن خود حفظ کنید.

Leave a Reply